Korzár logo Korzár Dolný Zemplín

Maturant na pionieri prebrázdil svet. Potrápila ho snežná slepota, v Bolívii ho okradli

Sme najhorší z najlepších, vraví.

Ján Drinka po návrate domov.Ján Drinka po návrate domov. (Zdroj: Róbert Németi)

Keď vlani 3. júla Michalovčan JÁN DRINKA (19) vytlačil motorku Jawa 50 Pionier z garáže a vydal sa na cestu okolo sveta, nebol to mladícky nerozvážny čin. Odvážny, cieľavedomý „čerstvý“ maturant si náročnú cestu plánoval vyše dva roky. Na kúpu motorky si síce požičal od mamy, v Nórsku sa však snažil zarobiť si na splnenie sna.

Na pionieri prešiel dokopy 51 839 kilometrov v 26 krajinách. Trvalo mu to 501 dní. Domov sa vrátil 14. novembra. Náročnú cestu zvládli obaja, mladý dobrodruh aj 50-ročná motorka. Dokonca s ňou prekonal výškový rekord. Ján sa uchádza o zápis do Guinnessovej knihy rekordov ako najmladší človek na svete, ktorý absolvoval cestu okolo sveta na ikonickom pionieri.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na cestu ste sa vydali ako čerstvý maturant.

Skončil som strednú odbornú školu obchodu a služieb, odbor výživa, ochrana zdravia a hodnotenie potravín. Pre takýto odbor som sa rozhodol v čase, keď som aktívne hrával hokej v mládežníckych kategóriách, dávalo mi to logiku, pretože výživa sa k športu hodí. Chcel som mať znalosti v tomto odbore.

Splnilo štúdium vaše očakávania?

Natrafil som na skvelých ľudí. Pán riaditeľ ma v treťom a vo štvrtom ročníku uvoľnil zo školy na dva mesiace, aby som mohol spolu s letnými prázdninami štyri mesiace pracovať v Nórsku. Už vtedy sa začal rodiť projekt cesty okolo sveta.

U mňa nešlo primárne ani tak o cestovanie. Chcel som navštíviť niektoré miesta, napríklad podtatranskú obec Šuňava, neskôr obísť Slovensko. Sadol som si na motorku a išiel som. Keď som už bol na slovensko-českej hranici, povedal som si, že by bola škoda nejsť aj tam.

SkryťVypnúť reklamu

Na česko-nemeckej hranici som to už potiahol ďalej do vnútrozemia s tým, že domov sa vrátim cez Rakúsko. To bol prvý väčší výlet. Ešte predtým, hneď ako som získal vodičský preukaz na motorku, vybral som sa do maďarského Tokaja.

Takže cesta do Nemecka bola generálka?

Áno. O rok neskôr, v roku 2021, som išiel na cestu okolo Škandinávie, cieľom bol najsevernejší bod Európy Nordkapp. Dosiahol som ho, prešiel som dokopy 7-tisíc kilometrov. Povedal som si, že keď zvládnem prejsť desaťtisíc kilometrov, mohol by som skúsiť cestu okolo sveta.

Namotivoval ma k nej český cestovateľ a spisovateľ Pavel Suchý, ktorý v roku 2014 dokončil cestu okolo sveta na motorke. Po ceste späť zo Škandinávie som sa s ním stretol, prezrel som si v múzeu jeho motorku. Pri jeho Jawe 350 stáli dve motorky ČZ 125 z 53. roku. V 50. rokoch minulého storočia manželia McDonaldovci z Nového Zélandu na nich obišli svet. Cestovali po svete tri roky, bola to ich svadobná cesta. Povedal som si, že ja to môžem skúsiť na pionieri, keď si ho „trochu“ upravím.

SkryťVypnúť reklamu

Boli ste študent, nemali ste úspory. Začali ste od nuly?

Presne tak, celý projekt som začal od nuly. Požičal som si od mamy 200 eur, v Bratislave som si kúpil nepojazdnú motorku Jawa 50 Pionier. Cestoval som s ňou vlakom domov, kúpil som jej lístok za 1,50 eura ako na bicykel.

Potom som v osemnástich išiel na zárobky do Nórska, prácu mi dal Čech Jan Nekvapil. Mal som dve práce, ako čašník a chyžná. Stanovil som si cieľ zarobiť za štyri mesiace aspoň desaťtisíc eur. Podarilo sa mi limit dokonca prekročiť. Pozháňal som si aj sponzorov.

Bolo to náročné, bol som maturant, „mladá strela“, nepôsobil som veľmi presvedčivo a dôveryhodne, že cestu okolo sveta zvládnem. Nemal som žiadne meno. Pomohol mi Zemplín veterán klub, ktorého som členom.

Súvisiaci článok Michalovčan Ján Drinka na motorke Pionier prešiel okolo sveta za 500 dní Čítajte 

Povedali ste, že motorku bolo treba upraviť. Ako?

To bolo to najťažšie a najzložitejšie. Musel som si všetko do podrobností premyslieť. Bol som limitovaný tým, že motorka musí ostať „sériovým pionierom“. Zosilnil som rám, aby som naň mohol zavesiť kufre, motor, spojka a vložka na valci ostali originálne, pridal som len moderné zapaľovanie, aby som si vedel na motorke dobíjať elektroniku, zvýšil som krútiaci moment na valci.

S motorom mi pomohol špecialista na dvojtaktné motory Pavel Hozman. Väčšinu vecí som sa metódou pokus-omyl naučil sám. Bol som samouk, už od štrnástich rokov som si pozeral rôzne videá, čítal som návody. Vôbec som nepochyboval o tom, že to motorka „dá“. Je to dobrý poctivý československý výrobok.

Trasu ste si naplánovali vopred, však?

Zámerom bolo vybavovať si čo najmenej víz, počas plánovania ešte nebol vojnový konflikt na Ukrajine. Potreboval som vízum do Ruska, do južnej Kórey, Kanady a USA som si vybavil víza online. Poistenie mi zabezpečila Slovenská motocyklová federácia, dali mi štatút reprezentanta. Pôvodne som počítal, že urobím 30 - 35-tisíc kilometrov. Vlani tretieho júla som vyrazil na cestu.

S akými pocitmi?

Najťažšie bolo vytlačiť motorku z garáže. Mama ostala doma, do poslednej chvíle neverila, že odchádzam. Plakala. Akosi mi to hlava nebrala, že idem z domu na „dlhé“ vozenie a že sa raz vrátim z opačného smeru. Na námestí už napätie trochu povolilo. Po rozhovoroch s médiami som si však s plnou vážnosťou uvedomil, že vyrážam na cestu okolo sveta a musím ju dokončiť. Prvý deň som došiel na Duklu.

Kadiaľ viedla vaša trasa po súši?

Cez Kaliningrad v Ruskej federácii do Litvy a Lotyšska. Tam mi sponzor poslal rezervných sedem sekundárnych reťazí, zabezpečujú pohon motora na koleso, počas cesty som ich vymenil niekoľkokrát.

Potom som pokračoval z Moskvy po Transsibírskej magistrále cez Kazaň, Ufu, Novosibirsk, Ulan-Ude až do Vladivostoku. Najikonickejší úsek bol Čita – Chabarovsk, ktorý v roku 2010 vyasfaltovali. Úsek je dlhý 2 300 kilometrov, ide o jednu z najmenej zaľudnených častí Ruska. Voľakedy tam boli benzínové pumpy vo vzdialenosti 500 kilometrov, teraz je sieť hustejšia, približne na každej stovke.

Dodržiavali ste časový harmonogram?

Prvý sklz nastal vo Vladivostoku. Potreboval som sa prepraviť spolu s motorkou do Južnej Kórey trajektom. Na to si treba vyčleniť aj dva týždne. V Južnej Kórei bol pobyt podmienený poistením motorky, nechal som tam vari aj 800 dolárov. Bola to neskutočná „pálka". Natrafil som v polovici septembra na štátne sviatky, zdržalo ma to.

Odtiaľ som poslal motorku letecky do kanadského Vancouveru. Prešiel som celé západné pobrežie Spojených štátov, nádherné národné parky, Kaliforniu ako motorkársky raj. Odtiaľ som prešiel do Mexika – storočné kaktusy, púšť. Je to fascinujúca časť krajiny a najmenej obývaná.

Stredná Amerika bola len tranzitom.

Guatemala, Salvador, Honduras, Nikaragua, Kostarika, Panama. Z Panamy do Kolumbie neexistuje spojenie po súši, dá sa prekonať loďou. Plavba vedie pozdĺž tretieho najväčšieho koralového útesu a pozdĺž oblasti Darién, jedného z najzachovanejších dažďových pralesov na svete. Úsek som absolvoval letecky do Bogoty.

Odtiaľ som išiel do Ekvádoru, tam som prekonal rovník. Po pobreží som sa dostal do Peru. Tam už bol suchší vzduch a dýchalo sa mi ľahšie. V trópoch je vysoká vlhkosť vzduchu, je to masaker, bol som stále spotený a prakticky stále mokrý, lebo premočené oblečenie v noci nevyschlo. Noci bez klimatizácie sú prebdené, nedá sa spať, bolo až 30 stupňov, doslova peklo.

Ktoré úseky preverili spoľahlivosť motorky?

Veľkou výzvou bolo prejsť vysoké hory. Každých tisíc metrov nad morom výkon motora klesá o desať percent. V Bolívii som prešiel cestu smrti cez prales, najnebezpečnejšiu cestu na svete. Je úzka, zrázy sú vysoké a strmé.

Prekonal som výškový rekord pioniera. Vyšiel som na opustené lyžiarske stredisko Chacaltaya na ľadovci, položenom vo výške asi 5 200 metrov v pohorí Andy nad hlavným mestom La Paz. Ľadovec sa roztopil, všade boli kamene, prudké stúpanie, motorka dostala poriadne zabrať.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB68W na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 945
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 950
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 801
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 442
  5. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 375
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 240
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 115
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 490
  1. Elena Antalová: Peter Tkačenko, blahoželám
  2. Pavol Burda: Populizmus – novodobý druh politickej slintačky
  3. Vladimír Bojničan: Bratia, už nás nezastavia – výzva všetkým, ktorým to ešte myslí!
  4. Ivan Mlynár: Koniec zaháľky, cena ktorú platíme za Ficove lži je luxusnou pascou.
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  6. Adriana Boysová: Život po živote
  7. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  8. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 255
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 104
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 998
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 263
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 886
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 355
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 313
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 750
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rudolf Huliak a nový minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Firma, ktorú vedie brat Rudolfa Huliaka, nezískala milióny z plánu obnovy.


7
Advokát David Lindtner na súde zastupoval aj stíhaného extrémistu Daniela Bombica.

Bývalý člen sýkorovcov na súde vypovedal o údajnom podplácaní.


6
Roman Antal pri predstavovaní projektu Veža snov na Štrbskom Plese v roku 2019.

Roman Antal uteká pred veriteľmi.


2
Peter Tkačenko.

Peter Tkačenko odpovedá na komentár Jakuba Fila.


11
  1. Elena Antalová: Peter Tkačenko, blahoželám
  2. Pavol Burda: Populizmus – novodobý druh politickej slintačky
  3. Vladimír Bojničan: Bratia, už nás nezastavia – výzva všetkým, ktorým to ešte myslí!
  4. Ivan Mlynár: Koniec zaháľky, cena ktorú platíme za Ficove lži je luxusnou pascou.
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  6. Adriana Boysová: Život po živote
  7. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  8. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 255
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 104
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 998
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 263
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 886
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 355
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 313
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 750
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu