Korzár logo Korzár Dolný Zemplín

Úsporu nákladov pri D1 na Ukrajinu môže priniesť zúženie na dva pruhy

Útvar hodnoty za peniaze preferuje trasu bez tunela Dargov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: archív)

DOLNÝ ZEMPLÍN. Potenciálne najvyššiu spoločenskú návratnosť by pri dobudovaní D1 po hranicu s Ukrajinou mohol mať variant s prekonaním horského priechodu Dargov bez tunela a južným obchvatom Michaloviec.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Uviedol to vo svojom hodnotení Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) Ministerstva financií (MF) SR s tým, že úsporu nákladov by mohlo priniesť vybudovanie úseku od Michaloviec po štátnu hranicu v prvej etape v polovičnom profile.

Súvisiaci článok Bez tunela, na rozhraní krajov, mimo Michaloviec. Známy je top variant D1 na Zemplín Čítajte 

Desať možností trasovania diaľnice

ÚHP sa pri hodnotení odvolal na štúdiu uskutočniteľnosti, ktorú zverejnila Národná diaľničná spoločnosť (NDS). V štúdii bolo posúdených desať variantov trasovania diaľnice, všetky so štyrmi pruhmi v celej dĺžke koridoru.

SkryťVypnúť reklamu

Prínos žiadneho variantu však podľa štúdie neprevýšil jeho náklady. Štúdia odporučila variant s najnižšími nákladmi, teda trasu bez tunela Dargov so severným obchvatom a odhadovanými nákladmi 1,4 miliardy eur s daňou z pridanej hodnoty (DPH).

Štúdia podľa ÚHP identifikovala nové, výhodnejšie trasovanie koridoru D1, ktoré počíta s prekonaním horského priechodu Dargov bez tunela a ukončením diaľnice na hraničnom priechode Vyšné Nemecké. Tento variant má byť efektívnejší oproti pôvodným zámerom spred takmer desiatich rokov a trasám v územných plánoch.

Potenciálne najvyššiu spoločenskú návratnosť by mohol mať podľa hodnotenia MF variant vedený bez tunela Dargov a južným obchvatom Michaloviec. Tento variant by mohol byť spoločensky návratný po optimalizácii nákladov, úprave dopravného modelu a prepočte analýzy prínosov a nákladov (CBA) podľa najnovšej metodiky.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Na Zemplín má ísť diaľnica v štyroch pruhoch, Rážov rezort o Trnkovej analýze nevie Čítajte 

Polovičný profil by mohol stačiť

Náklady projektu je možné podľa ÚHP optimalizovať vybudovaním úseku od Michaloviec po štátnu hranicu v prvej etape v polovičnom profile.

„Polovičný profil tu podľa štúdie dlhodobo postačuje s potenciálnym znížením nákladov o 72 - 193 miliónov eur v závislosti od variantu. Dostavba plného profilu môže nastať v prípade budúceho rastu dopravy," uvádza sa v hodnotení.

ÚHP odporučil pri určovaní trasy diaľnice prihliadať na výsledky aktualizovanej CBA vypracovanej na základe najnovšej metodiky a aktualizovaného dopravného modelu. Vhodné by bolo podľa nich doplniť aj ďalší relevantný variant a zaoberať sa možnosťami optimalizácie nákladov.

Úsek D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou je podľa štúdie naplánovaný v dĺžke vyše 70 kilometrov, náklady sa odhadujú na 1,4 - 1,8 miliardy eur s DPH. Koridor je súčasťou základnej Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), výstavba je plánovaná v rokoch 2032 - 2040. Zdroj financovania projektu podľa štúdie zatiaľ nie je jasný.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 86 868
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 613
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 337
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 284
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 416
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 225
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 465
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu