Trojnásobnú nomináciu vo fotografickej súťaži Slovak Press Photo má MAREK MOLNÁR.
Absolvent Vysokej školy múzických umení v Bratislave sa venuje filmovej dokumentárnej tvorbe a reportážnej fotografii. V jeho tvorbe prevláda téma slovenskej krajiny, najmä reflexia premien dolného Zemplína. Za našimi hranicami filmoval humanitárnu cestu na sever Ukrajiny a sledoval klimatické zmeny v Sýrii a Iraku.
V kategórii Každodenný život ukazuje Sýriu na okraji záujmu. Nominovaná snímka zobrazuje deti hrajúce sa v ruinách domu, kde Islamský štát vypálil niekoľko desiatok obcí.
V kategórii Príroda a životné prostredie prináša príbeh starostlivosti o sivý stepný dobytok v Sennom. Ochranári na východnom Slovensku počas jesene kontrolujú voľne sa pasúci stepný dobytok.
Nomináciu získal aj v sekcii Krátke video za príbeh práčky z Ukrajiny. Práčka znamená nielen dôstojné pranie pre ženy z nemocnice v Ripkách, ale aj hygienu a čistotu pre lekárov, pacientov a deti z okolitých škôl.
Vo štvrtok zvíťazil so sériou fotografií zo Sýrie a čestné uznanie získal v kategórii Príroda a životné prostredie.
Celkovo bol v rôznych ročníkoch súťaže nominovaný päťkrát, medziiným aj za snímky zo zhromaždení po vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej a fotografiu z Gregoroviec, kde je pochovaná.
Molnár v rozhovore približuje, že byť fotografom na východe je skôr voľnočasová aktivita, ako sa krajina mení pred našimi očami a prečo je téma PCB látok roky v úzadí.

Aké je byť dokumentárnym fotografom na dolnom Zemplíne?
Moje pôsobenie na východnom Slovensku a hlavne na dolnom Zemplíne súvisí s tým, že som sa vrátil späť, akoby do domoviny, a trvalo mi nejakú dobu, kým som si našiel svoju vlastnú tému, teda čo tu chcem reflektovať a akým spôsobom na to reagovať.
Byť dokumentárnym fotografom na dolnom Zemplíne je v podstate taká voľnočasová aktivita. Nie úplne práca ako taká, ale je to hľadanie tém, ktoré tu sú. Veľa ľudí chodí do hôr, pretože sa im tam páčia doliny a kopce, ako keby sa v horách a lesoch vedeli skryť.
Tu na Zemplíne sme na rovine a ako keby všetko navonok bolo odkryté, všetky naše vzťahy a všetky problémy vidno z okna do okna. Hľadanie je regionálne, siaham tiež do tém, ktoré možno nie sú úplne viditeľné.
Čo sa v rozhovore dočítate:
- Prečo východ vysychá,
- aký je biznisový záujem pri PCB látkach,
- že práčka môže byť symbolom nádeje v krutej vojne,
- či aké je živiť sa fotením na východe.
Aké témy vás zaujímajú?
Najradšej mám témy, ktoré sa ma najviac dotýkajú, čiže v poslednej dobe sú to témy rôznych spoločenských zmien a spoločenského vypätia. Potom sú to témy, ktoré sa týkajú prírody a klimatických zmien. Žijem v oblasti, ktorá sa veľmi dramaticky otepľuje. Vidím a zažívam to na vlastnej koži a to sa snažím reflektovať v rámci fotografie.

Jedna z vašich nominácií sa týka reflexie premien dolného Zemplína. Ako sa táto krajina mení?
Je nám stále teplejšie a teplejšie a niečo by sme s tým mali robiť. No vnímam, že sa s tým vôbec nič nerobí. Vzniká stále obrovská monokultúra zasiatych polí. Tak príroda fungovať nevie. Toto veľmi rád odrážam alebo sa snažím zachytiť. A rovnako mám rád aktivity, ktoré idú proti prúdu. To sú fotografie, ktoré vznikli v danej kategórii a vznikli aj kvôli spoločenskému vypätiu. Ochranári boli prvými lastovičkami ešte minulý rok po nástupe novej vlády, ktorých sa dotýkali zmeny, ktoré dnes vidíme okolo seba.

Vnímate aj premenu časti východného Slovenska na polopúšť, ako sa kvôli vysychaniu a teplu už dlhšie prognózuje?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín