Korzár logo Korzár Dolný Zemplín

Loď Labe už brázdi Šíravu, šampanské o jej bok nerozbili. Jej najväčší nepriateľ je silný vietor

Treba sa mu postaviť čelom, hovorí kapitán.

Propagačná plavba výletnej lode Labe na Zemplínskej šírave. Propagačná plavba výletnej lode Labe na Zemplínskej šírave. (Zdroj: Korzár/Jana Otriová)

VINNÉ, ZEMPLÍNSKA ŠÍRAVA. Výletná loď Labe má už prvú propagačnú plavbu na novom pôsobisku za sebou. Na vody Zemplínskej šíravy neďaleko prístavu v stredisku Hôrka ju položili v stredu o tretej popoludní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte prv, ako v piatok predpoludním privítala na palube prvých pasažierov, ju požehnal kňaz Peter Čintala.

Šampanské o jej bok nerozbili, robí sa to len pri nových lodiach, ktoré sa šumivým mokom vypravia do života. Sekt sa perlil len v pohároch vo vnútornom salóne.

Súvisiaci článok Guľový blesk trval tri dni. Lodi sa do cesty stavali káble i kruhové objazdy Čítajte 

Skôr, ako sa Labe odrazila od prístavného móla, bolo potrebné skontrolovať všetky systémy, motory a poistky a dôkladne vyčistiť palubu.

SkryťVypnúť reklamu

„Doplnili sme sedadlá na hornú palubu a pripravili loď na prevádzku,“ hovorí Matej Kapraľ, konateľ spoločnosti Zemplínska vodná doprava, ktorá loď prevádzkuje. V prvý prevádzkový deň absolvovala ešte tri plavby pre verejnosť.

Video: Jana Otriová

Kapitán má na lodi posledné slovo

Prvú plavbu lode mal pod palcom kapitán a kormidelník Imrich Sitár (63) z Prievidze. Plaví sa po Domaši.

„Dbať na bezpečnosť plavidla a ľudí a šťastlivo ich doviezť do prístavu,“ stručne odpovedá na otázku, čo je jeho úlohou. A jedným dychom dodáva, že kapitán má na lodi vždy posledné slovo.

„Trasa je vytýčená plavákmi, ale treba poznať zákutia. Tu je napríklad bývalý kameňolom a pod hladinou je budova, je nad ňou málo vody. Takéto miesta treba poznať,“ vysvetľuje popri kormidlovaní.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčšími nepriateľmi lodí sú výčiny počasia.

„Búrka, blesky či krupobitie lodi neprekážajú. Najhoršie je silné vetrisko. Vtedy loď zanáša bokom a zle sa pristáva. Aby sa loď neprevrátila, treba ju postaviť tak, aby vietor nefúkal do nej zboku, teda špicou lode proti vetru, vtedy sa nič nestane. Na všetko sa nájde spôsob,“ vraví upokojujúco.

Video: Jana Otriová

Zaučia sa skúsení kapitáni

Kapitán Sitár brázdi vody na lodiach už 40 rokov. Plavil sa od Čierneho mora po Severné, od Constance po Amsterdam, Rotterdam a Antverpy, po Dunaji, na kanáli medzi Dunajom a Mohanom, na Rýne.

Na Labe sa po Šírave bude plaviť do konca augusta. Dovtedy musí zaučiť „starých“ kapitánov dnes už doslúženej lode Petra Kičinku a Jaroslava Lajčáka (58).

„Bude to iné, lebo Labe je o 20 metrov dlhšia a vezie o sto cestujúcich viac,“ hovorí Kičinka. „Nebude to problém, musíme sa všetko naučiť,“ dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Starú loď prevádzkovala obec Vinné. Toto leto sa už na vodu nedostala a slúži ako letná terasa.

Súvisiaci článok S motorom zo Zetora si pamätá veľa, Šíravu brázdila už pred 30 rokmi, viac nevypláva Čítajte 

Na lodi zažili všeličo

Lajčák na starej lodi pracoval 23 rokov. Robil všetko, od pomocníka až po kapitána. Priznáva, že k práci na lodi sa dostal ako slepé kura k zrnu.

„Na správe cestovného ruchu som pracoval na výpomoc, na verejnoprospešných prácach. Bolo treba opraviť loď. Voľakedy som pracoval na vysokozdvižnom vozíku, vyznal som sa v motoroch. Pozrel som sa na motor lode a zistil som, že ani v jednom vstrekovacom čerpadle nebol naliaty olej. Osem rokov sa plavili bez mazania, preto sa čerpadlá zablokovali a nedalo sa naštartovať. Museli sme ich dať do servisu,“ opisuje začiatky.

Boli dni, keď absolvovali len tri plavby, inokedy aj osem. Plavili sa 12-kilometrovou rýchlosťou, aby sa neprehriali motory.

Na vode ich neraz zachytila búrka. „Raz som videl vodu, raz nebo, vrtule vonku, tak s nami kolísalo,“ spomína.

Súvisiaci článok Silný vietor a búrka poškodili v Závadke takmer polovicu domov, škody sa šplhajú k miliónu Čítajte 

Keď vlani postihlo Zemplín silné krupobitie, akurát boli na vode.

„Vyplávali sme, nádherne svietilo slnko. Došli sme do polovice plavby a za nami akoby niekto rozlial mlieko. Nebolo nič vidieť. V kromidelni bolo 12 dospelých ľudí, ostatní sa pozašívali, kde sa dalo, báli sa,“ dodáva.

Kapitánske skúšky si urobil v Bratislave. „Bolo to veľa učenia,“ uzatvára s tým, že sa s najväčšou pravdepodobnosťou nechá „zlomiť“, aby šéfoval aj novej lodi.

Súvisiaci článok V obciach na východe po búrkach ostala spúšť. Krupobitie vzalo ľuďom strechy nad hlavou Čítajte 

Lukáč: Nemôžem si zavolať odťahovku

Aj keď na lodi sa všetko počíta v námorných míľach, pričom jedna míľa je 1 852 metrov, Artúr Lukáč (25) hovorí, že obstojí aj meranie v kilometroch, riečnych či „lodných šíravských“.

Labe sa bude plaviť rýchlosťou 12 až 13 kilometrov za hodinu.

„Doviezol som ju z Tokaja domov, otočil som ju, natierala sa a potom som ju vzal do nákladného prístavu v Ladmovciach, kde ju žeriav preložil na ťahače,“ opisuje, čo všetko mal na lodi na starosti.

Jeho otec Miloš Lukáč, majiteľ špedičnej a lodnej spoločnosti, sa postaral o jej bezpečnú prepravu z Prahy až na Šíravu.

Artúr si hravo poradil aj s problémom v motorovni.

„Povolilo nám jedno tesnenie na čerpadle. Zamedzí to cirkulácii chladenia vody a zavzdušní sa systém. Treba vypustiť vzduch z rúr. Aj keď nie som mechanik, život ma prinútil naučiť sa takéto veci,“ hovorí vyštudovaný lodný inžinier a logistik.

Lodníka robí od svojich štrnástich rokov, štyri roky je kapitánom. „Nemá mi kto pomôcť, som odkázaný sám na seba, nemôžem si zavolať odťahovku,“ dodáva.

Patrí jej druhé a tretie miesto

Výletná loď Labe má kapacitu 164 miest, 158 je určených pre pasažierov. K dispozícii je vnútorný salón, horná slnečná paluba, bar a kuchyňa, ktorá zatiaľ nie je v plnej prevádzke.

Loď je klimatizovaná a vyhrievaná, môže fungovať aj v chladnejších mesiacoch mimo hlavnej letnej sezóny.

Plavba trvá približne 75 minút. Sprevádza ju zvukový komentár o histórii Zemplínskej šíravy a okolia.

Z neho sa pasažieri dozvedia, že Zemplínsku šíravu postavili v rokoch 1961 až 1965. Zaberá rozlohu 33 kilometrov štvorcových, na dĺžku má 11 kilometrov, na šírku 3 a pol kilometra, priemerná hĺbka má 3 a pol metra, maximálna 14,7 metra. Napájajú ju prevažne vody rieky Laborec cez tzv. Šíravský kanál. Vodu zo Šíravy odvádza Zalužický kanál opäť do Laborca.

Podľa plochy vodnej hladiny je druhou najväčšou vodnou nádržou na Slovensku a treťou najväčšou podľa objemu vody v nádrži.

Región patrí medzi najteplejšie územia v rámci Slovenska s jedným z najdlhších slnečných svitov až 2 200 hodín ročne.

Čo hovorí historka o východoslovenskom mori

Dodnes sa vedú polemiky, prečo bola vlastne vodná nádrž postavená. Medzi oficiálne dôvody výstavby priehrady patria ochrana pred povodňami, zavlažovanie Východoslovenskej nížiny, slúžila tiež ako vodný zdroj pre priemysel, najmä pre dnes už odstavenú tepelnú elektráreň Vojany.

S výstavbou priehrady je spojená zaujímavá historka, ktorá rokmi zľudovela. Tá hovorí, že československá vláda musela na ťažko skúšanom Zemplíne postaviť priehradu veľkú ako more hlavne preto, aby miestni ľudia neutekali za „veľkú mláku“ do Ameriky, ale ostali radšej doma pri východoslovenskom mori.

Malo to byť akýmsi lákadlom a dôvodom, aby ľudia túlavé topánky zavesili radšej na klinec. Emigrácia z tohto ťažko skúšaného regiónu bola veľkým problémom. Vysťahovalectvo poznačilo život v kraji na viac ako 150 rokov a je to tak dodnes.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 943
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 950
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 800
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 442
  5. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 379
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 239
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 115
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 497
  1. Pavol Burda: Populizmus – novodobý druh politickej slintačky
  2. Vladimír Bojničan: Bratia, už nás nezastavia – výzva všetkým, ktorým to ešte myslí!
  3. Ivan Mlynár: Koniec zaháľky, cena ktorú platíme za Ficove lži je luxusnou pascou.
  4. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  5. Adriana Boysová: Život po živote
  6. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  7. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  8. Viktor Pamula: Prvý apríl ? Ibažeby nie
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 254
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 104
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 996
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 235
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 885
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 355
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 304
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 750
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rudolf Huliak a nový minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Firma, ktorú vedie brat Rudolfa Huliaka, nezískala milióny z plánu obnovy.


7
Advokát David Lindtner na súde zastupoval aj stíhaného extrémistu Daniela Bombica.

Bývalý člen sýkorovcov na súde vypovedal o údajnom podplácaní.


6
Roman Antal pri predstavovaní projektu Veža snov na Štrbskom Plese v roku 2019.

Roman Antal uteká pred veriteľmi.


1
Peter Tkačenko.

Peter Tkačenko odpovedá na komentár Jakuba Fila.


11
  1. Pavol Burda: Populizmus – novodobý druh politickej slintačky
  2. Vladimír Bojničan: Bratia, už nás nezastavia – výzva všetkým, ktorým to ešte myslí!
  3. Ivan Mlynár: Koniec zaháľky, cena ktorú platíme za Ficove lži je luxusnou pascou.
  4. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  5. Adriana Boysová: Život po živote
  6. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  7. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  8. Viktor Pamula: Prvý apríl ? Ibažeby nie
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 254
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 104
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 996
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 235
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 885
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 355
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 304
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 750
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu