ZEMPLÍNSKA ŠÍRAVA. Labe už pohojdávajú vody Zemplínskej šíravy.
Výletná loď Labe ladne „dosadla“ na vody slovenského mora v stredu okolo tretej popoludní za výdatného potlesku a nadšenia stoviek divákov a rekreantov.
Tým sa skončila trojdňová akcia jej prepravy z prístavu Ladmovce v Trebišovskom okrese po súši až na Šíravu do prístavu v rekreačnom stredisku Hôrka.
Prepravcovia prepravnú akciu nazvali Guľový blesk. Aj keď ako blesk sa 37 metrov dlhá a 70 ton vážiaca loď určite cestami východu nerútila.

„Niekde sme išli krokom, inde svižnejšie,“ hovorí Miloš Lukáč, majiteľ špedičnej a lodnej spoločnosti, po tom, čo sa už loď ocitla na vode.
„Odľahlo mi. Po takmer štyroch mesiacoch,“ priznal.

Preplávali sedem štátov
Loď Labe 8. mája požehnal v Prahe, kde po Vltave prevážala návštevníkov hlavného mesta, kardinál Dominik Duka. Potom smerovala do Drážďan, odkiaľ sa vypravila na 3500 kilometrov dlhú vodnú cestu cez sedem štátov Európy až na Slovensko.
„Na Dunaji sme chytili drevo, na Tise nebolo vody, museli sme čakať pri vrátach. Zistili sme, že drevo skrivilo čepeľ vrtule, opravili ju maďarskí opravári. Medzitým som objednal novú vrtuľu z Prahy, keby sa to nedalo opraviť, museli by sme ju vymeniť,“ vyratúva Lukáč komplikácie počas cesty po vode.

Špeciálny žeriav, špeciálne ťahače
Na prepravu po pevnej zemi čakala loď na Slovensku od 2. júna.
Veľa času zabralo vybavovanie príslušných povolení, zmena predpokladanej trasy pre nevyhovujúci most a čakanie na špeciálny žeriav.
Preprava po súši bola poriadna „zaberačka“.
Loď položil mohutný žeriav na špeciálny podvozok v pondelok popoludní. Skladal sa z viacerých častí a celkovo mal 19 náprav, pričom na každej náprave bolo osem pneumatík. Celkovo teda loď viezlo 152 pneumatík.

Podvozok vedel loď hydraulicky zdvihnúť a vyrovnávať tak, aby bola podľa možnosti vždy vo vyrovnanom stave. Každá náprava sa vedela samostatne natočiť aj zdvihnúť.
Loď ťahal jeden ťahač vpredu a vzadu ju ďalší ťahač tlačil.
Kolosu sa do cesty stavali káble, konáre, kruhové objazdy, pozor bolo treba dávať na hustú premávku i početných divákov, ktorí si nezvyčajné divadlo natáčali na mobily.
Pôvodne mala loď „prespať“ z utorka na stredu v Michalovciach a do cieľa sa vydať skoro ráno. Napokon sa plán zmenil a loď pokračovala bez prestávky až na Šíravu, kde dorazila v utorok krátko pred dvadsiatou druhou hodinou.
Išli krokom
V stredu už od desiatej dopoludnia posledných tristo metrov k vode sledovalo množstvo zvedavcov.
Neodradilo ich ani dlhé čakanie, keď loď na ceste sprvu viac stála ako sa hýbala.
Neprekážal im ani neutíchajúci hluk motorovej píly, ktorá zrezávala zavadzajúce konáre.
Zle zaparkované auto mocní chlapi odtiahli, reklamnú tabuľku na stĺpe odmontovali, aby ju nepoškodili.
Žeriav, ktorý na loď čakal už od minulého dňa, ju napokon zdvihol do vzduchu ako zápalku a položil na vodu.
„Táto práca nás naučila trpezlivosti,“ zdôrazňuje Lukáč. Za sebou už má prepravu výletnej lode Bohemia na Domašu pred piatimi rokmi.

Plávať bude aj po sezóne
Loď vyrazí na prvú propagačnú plavbu v piatok. Prvá komerčná plavba je v pláne už tento víkend.
Ešte v Ladmovciach loď nanovo natreli. V pláne je zastrešenie hornej paluby, treba ju zaplniť lavičkami. V budúcnosti opravia bar, doplnia vybavenie a zmodernizujú kuchyňu.
Loď pojme naraz až 164 pasažierov.
„Plánujeme robiť okružné plavby po Šírave do konca leta minimálne päťkrát denne každé dve hodiny. Po sezóne cez týždeň v závislosti od objednávok, víkendy ešte riešime,“ hovorí Matej Kapraľ, konateľ spoločnosti Zemplínska vodná doprava, ktorej loď patrí.
Priznáva sa, že mu je ľúto, že loď čakala v prístave nevyužitá prakticky celé leto.
„Stratili sme sezónu, ale čo sa dá robiť, keď vybavovanie povolení trvalo tak dlho. Loď tu však nie je len na jednu sezónu,“ dodáva.
Kapitán a posádka sú nateraz dohodnutí.
„Máme kapitána, ktorý má skúsenosti s týmto typom lode. Kapitáni, ktorí slúžili na lodi, ktorá toto leto prestala premávať, sa budú zaúčať, ako funguje,“ uzatvára Kapraľ.
Z lode je letná terasa
Starú loď prevádzkovala obec Vinné takmer tri desaťročia. Obci patrí prístavné mólo, ktoré prenajíma.

Zo sezónneho prenájmu lode, ktorá mala kapacitu 60 pasažierov, plynul obci ročný príjem od štyroch do sedemtisíc eur.
„Loď je momentálne v krátkodobom prenájme a slúži ako letná terasa reštaurácie. Obecné zastupiteľstvo rozhodne, ako ďalej. Boli by sme radi, keby zostala tu u nás,“ hovorí starosta Vinného Marián Makeľ (KDH).
Priznal, že o verejno-súkromnom partnerstve, ktoré zvyčajne býva problematické, obec ani len neuvažovala a na kúpe či prevádzke novej lode sa nepodieľala.

Na prepravu prispel Košický kraj
Loď Labe vrátane prepravy vyšla majiteľa na približne 600-tisíc eur, doprava stála asi 270-tisíc. Košický samosprávny kraj projekt Návrat modernej výletnej lode na Zemplínsku šíravu podporil 170-tisícami z programu Terra Incognita. Určené sú na úhradu prepravy.
Od novej atrakcie si kraj sľubuje oživenie turistického ruchu v regióne. Vníma ju ako silný ekonomický impulz pre celé okolie vodnej nádrže.
„Takáto služba tu má svoje miesto, chýba tu. Po uvedení lode do prevádzky sa zvýši návštevnosť Zemplínskej šíravy, zvýši sa jej atraktivita. Predpokladáme skokovitý nárast nielen jednodňových, ale i nocujúcich návštevníkov v širšej oblasti,“ hovorí predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka (nezávislý).
„Loď je klimatizovaná, má slnečnú palubu, cestujúcim ponúkne komfortný zážitok z plavby. Bude fungovať aj mimo letnej sezóny na jar a na jeseň,“ dopĺňa výkonná riaditeľka Košice Región Turizmus Lenka Vargová Jurková.
Termín ukončenia projektu je október nasledujúceho roka.
„Púšťame loď pre verejnosť, aj keď treba ešte dotiahnuť niektoré technologické veci. Vnímam to tak, že budúcu letnú turistickú sezónu už pôjdeme plnohodnotne a naplno,“ dodáva.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín