Korzár logo Korzár Dolný Zemplín

Guľový blesk trval tri dni. Lodi sa do cesty stavali káble i kruhové objazdy

Žeriav ju zdvihol ako zápalku. Keď sa dotkla vody, všetci tlieskali.

Už len pár sekúnd a loď sa dotkne vody. Už len pár sekúnd a loď sa dotkne vody. (Zdroj: Korzár/Jana Otriová)

ZEMPLÍNSKA ŠÍRAVA. Labe už pohojdávajú vody Zemplínskej šíravy.

Výletná loď Labe ladne „dosadla“ na vody slovenského mora v stredu okolo tretej popoludní za výdatného potlesku a nadšenia stoviek divákov a rekreantov.

Tým sa skončila trojdňová akcia jej prepravy z prístavu Ladmovce v Trebišovskom okrese po súši až na Šíravu do prístavu v rekreačnom stredisku Hôrka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prepravcovia prepravnú akciu nazvali Guľový blesk. Aj keď ako blesk sa 37 metrov dlhá a 70 ton vážiaca loď určite cestami východu nerútila.

SkryťVypnúť reklamu

„Niekde sme išli krokom, inde svižnejšie,“ hovorí Miloš Lukáč, majiteľ špedičnej a lodnej spoločnosti, po tom, čo sa už loď ocitla na vode.

„Odľahlo mi. Po takmer štyroch mesiacoch,“ priznal.

Súvisiaci článok Výletná loď Labe už smeruje na Zemplínsku šíravu. Operácia dostala názov Guľový blesk Čítajte 

Preplávali sedem štátov

Loď Labe 8. mája požehnal v Prahe, kde po Vltave prevážala návštevníkov hlavného mesta, kardinál Dominik Duka. Potom smerovala do Drážďan, odkiaľ sa vypravila na 3500 kilometrov dlhú vodnú cestu cez sedem štátov Európy až na Slovensko.

„Na Dunaji sme chytili drevo, na Tise nebolo vody, museli sme čakať pri vrátach. Zistili sme, že drevo skrivilo čepeľ vrtule, opravili ju maďarskí opravári. Medzitým som objednal novú vrtuľu z Prahy, keby sa to nedalo opraviť, museli by sme ju vymeniť,“ vyratúva Lukáč komplikácie počas cesty po vode.

Súvisiaci článok Loď, ktorú čakajú na Šírave, povodniam v Nemecku unikla. Vodu vymení za cestu Čítajte 

Špeciálny žeriav, špeciálne ťahače

Na prepravu po pevnej zemi čakala loď na Slovensku od 2. júna.

SkryťVypnúť reklamu

Veľa času zabralo vybavovanie príslušných povolení, zmena predpokladanej trasy pre nevyhovujúci most a čakanie na špeciálny žeriav.

Preprava po súši bola poriadna „zaberačka“.

Loď položil mohutný žeriav na špeciálny podvozok v pondelok popoludní. Skladal sa z viacerých častí a celkovo mal 19 náprav, pričom na každej náprave bolo osem pneumatík. Celkovo teda loď viezlo 152 pneumatík.

Podvozok vedel loď hydraulicky zdvihnúť a vyrovnávať tak, aby bola podľa možnosti vždy vo vyrovnanom stave. Každá náprava sa vedela samostatne natočiť aj zdvihnúť.

Loď ťahal jeden ťahač vpredu a vzadu ju ďalší ťahač tlačil.

Kolosu sa do cesty stavali káble, konáre, kruhové objazdy, pozor bolo treba dávať na hustú premávku i početných divákov, ktorí si nezvyčajné divadlo natáčali na mobily.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodne mala loď „prespať“ z utorka na stredu v Michalovciach a do cieľa sa vydať skoro ráno. Napokon sa plán zmenil a loď pokračovala bez prestávky až na Šíravu, kde dorazila v utorok krátko pred dvadsiatou druhou hodinou.

Načítavam video...

Išli krokom

V stredu už od desiatej dopoludnia posledných tristo metrov k vode sledovalo množstvo zvedavcov.

Neodradilo ich ani dlhé čakanie, keď loď na ceste sprvu viac stála ako sa hýbala.

Neprekážal im ani neutíchajúci hluk motorovej píly, ktorá zrezávala zavadzajúce konáre.

Zle zaparkované auto mocní chlapi odtiahli, reklamnú tabuľku na stĺpe odmontovali, aby ju nepoškodili.

Žeriav, ktorý na loď čakal už od minulého dňa, ju napokon zdvihol do vzduchu ako zápalku a položil na vodu.

„Táto práca nás naučila trpezlivosti,“ zdôrazňuje Lukáč. Za sebou už má prepravu výletnej lode Bohemia na Domašu pred piatimi rokmi.

Plávať bude aj po sezóne

Loď vyrazí na prvú propagačnú plavbu v piatok. Prvá komerčná plavba je v pláne už tento víkend.

Ešte v Ladmovciach loď nanovo natreli. V pláne je zastrešenie hornej paluby, treba ju zaplniť lavičkami. V budúcnosti opravia bar, doplnia vybavenie a zmodernizujú kuchyňu.

Loď pojme naraz až 164 pasažierov.

„Plánujeme robiť okružné plavby po Šírave do konca leta minimálne päťkrát denne každé dve hodiny. Po sezóne cez týždeň v závislosti od objednávok, víkendy ešte riešime,“ hovorí Matej Kapraľ, konateľ spoločnosti Zemplínska vodná doprava, ktorej loď patrí.

Priznáva sa, že mu je ľúto, že loď čakala v prístave nevyužitá prakticky celé leto.

„Stratili sme sezónu, ale čo sa dá robiť, keď vybavovanie povolení trvalo tak dlho. Loď tu však nie je len na jednu sezónu,“ dodáva.

Kapitán a posádka sú nateraz dohodnutí.

„Máme kapitána, ktorý má skúsenosti s týmto typom lode. Kapitáni, ktorí slúžili na lodi, ktorá toto leto prestala premávať, sa budú zaúčať, ako funguje,“ uzatvára Kapraľ.

Z lode je letná terasa

Starú loď prevádzkovala obec Vinné takmer tri desaťročia. Obci patrí prístavné mólo, ktoré prenajíma.

Súvisiaci článok S motorom zo Zetora si pamätá veľa, Šíravu brázdila už pred 30 rokmi, viac nevypláva Čítajte 

Zo sezónneho prenájmu lode, ktorá mala kapacitu 60 pasažierov, plynul obci ročný príjem od štyroch do sedemtisíc eur.

„Loď je momentálne v krátkodobom prenájme a slúži ako letná terasa reštaurácie. Obecné zastupiteľstvo rozhodne, ako ďalej. Boli by sme radi, keby zostala tu u nás,“ hovorí starosta Vinného Marián Makeľ (KDH).

Priznal, že o verejno-súkromnom partnerstve, ktoré zvyčajne býva problematické, obec ani len neuvažovala a na kúpe či prevádzke novej lode sa nepodieľala.

Na prepravu prispel Košický kraj

Loď Labe vrátane prepravy vyšla majiteľa na približne 600-tisíc eur, doprava stála asi 270-tisíc. Košický samosprávny kraj projekt Návrat modernej výletnej lode na Zemplínsku šíravu podporil 170-tisícami z programu Terra Incognita. Určené sú na úhradu prepravy.

Od novej atrakcie si kraj sľubuje oživenie turistického ruchu v regióne. Vníma ju ako silný ekonomický impulz pre celé okolie vodnej nádrže.

„Takáto služba tu má svoje miesto, chýba tu. Po uvedení lode do prevádzky sa zvýši návštevnosť Zemplínskej šíravy, zvýši sa jej atraktivita. Predpokladáme skokovitý nárast nielen jednodňových, ale i nocujúcich návštevníkov v širšej oblasti,“ hovorí predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka (nezávislý).

„Loď je klimatizovaná, má slnečnú palubu, cestujúcim ponúkne komfortný zážitok z plavby. Bude fungovať aj mimo letnej sezóny na jar a na jeseň,“ dopĺňa výkonná riaditeľka Košice Región Turizmus Lenka Vargová Jurková.

Termín ukončenia projektu je október nasledujúceho roka.

„Púšťame loď pre verejnosť, aj keď treba ešte dotiahnuť niektoré technologické veci. Vnímam to tak, že budúcu letnú turistickú sezónu už pôjdeme plnohodnotne a naplno,“ dodáva.

Načítavam video...

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 97 042
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 044
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 728
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 963
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 263
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 034
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 763
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu