Korzár logo Korzár Dolný Zemplín

Na Zemplín má ísť diaľnica v štyroch pruhoch, Rážov rezort o Trnkovej analýze nevie

Župan vraví, že na nej pracujú.

Jediný úsek diaľnice od Košíc v smere na Zemplín je po Bidovce. Kamióny na fotografii patria Ukrajincom, ktorí uviazli v kolónach. Jediný úsek diaľnice od Košíc v smere na Zemplín je po Bidovce. Kamióny na fotografii patria Ukrajincom, ktorí uviazli v kolónach. (Zdroj: TASR/František Iván)

DOLNÝ ZEMPLÍN. Najvýchodnejšia časť diaľnice D1, od Košíc k hraniciam s Ukrajinou, má o trochu bližšie k realite. Roky nepovšimnutý úsek sa začal častejšie skloňovať po vypuknutí vojny na Ukrajine.

Európska únia plánuje po vojne na Ukrajine investovať desiatky miliárd eur. Dopravné spojenie Bratislavy a tým aj západnej Európy s Ukrajinou tak začalo byť veľkou témou diskusií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zatiaľ je vystavaný len krátky úsek od Košíc po Bidovce, ostatné časti na trase Bidovce - Michalovce - Vyšné Nemecké v dĺžke 74 kilometrov sú ešte len v pláne.

SkryťVypnúť reklamu

Minister dopravy Jozef Ráž ml. (Smer) v stredu v Humennom informoval o aktuálnom stave projektu diaľnice na Zemplíne. Uviedol, že ministerstvo si už prevzalo štúdiu realizovateľnosti od Národnej diaľničnej spoločnosti.

Súvisiaci článok Vlaky v Humennom chcú riadiť z Michaloviec. Ráž si pozrel opravu trate, vydržte, vraví Čítajte 

Osem variantov, vyberú dva

Štúdia predkladá osem variantov, všetky hovoria o plnohodnotnej, štvorprúdovej diaľnici. Rezort chce vybrať maximálne dva. Rozhodujúce kritériá na posudzovanie sú podľa ministra Ráža tri.

„Budeme sa pozerať na to, ako je technicky náročné realizovať diaľnicu, cez aké ochranné pásma sú varianty navrhnuté, čo je dôležité pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Tretie kritérium je majetkovoprávna situácia pod cestou, aby sme dokázali čo najefektívnejšie zrealizovať proces majetkovoprávneho vysporiadania,“ vysvetlil.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa ministra by rezort mal mať do leta „jasno vo variantoch“. „Potom sa môžeme vrhnúť do procesu EIA a vysporiadania už podľa nového zákona o strategických investíciách. Dúfame, že bude účinný od 1. júla,“ spresnil.

Niektoré predčasné otázky

Vláda na marcovom výjazdovom rokovaní v Michalovciach zaviazala Ráža zabezpečiť štúdiu realizovateľnosti pre stavbu diaľnice D1 Bidovce - štátna hranica SR a Ukrajiny do 30. júna 2024.

Otázku, či sa aj v súvislosti s vojnou na Ukrajine začne stavať osobitne vyčlenený úsek od hraničného priechodu Vyšné Nemecké po Sobrance, prípadne až po Michalovce, označil Ráž za predčasnú.

Súvisiaci článok Nicholsonová: Kým vynovíme hranicu vo Vyšnom Nemeckom, Ukrajina postaví novú pri Rusku Čítajte 

Výstavba od východu na západ mala ešte podľa plánov bývalej vlády znamenať aj vybudovanie nového terminálu pre medzinárodnú tranzitnú dopravu, čím sa na hraničnom priechode skrátia čakacie doby a urýchli prejazd kamiónov.

SkryťVypnúť reklamu

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie multimodálnej štúdie realizovateľnosti v januári 2022.

Spracovala ju spoločnosť Dopravoprojekt, diaľničiari jej za to zaplatili necelých 590-tisíc eur bez DPH. Prevažnú časť sumy financovala Národná diaľničná spoločnosť z eurofondov.

Krajská štúdia

Okrem diaľničiarov sa chcel pustiť do vlastnej štúdie Košický samosprávny kraj. A to napriek tomu, že nespravuje diaľnice a cesty I. triedy, len II. a III. triedy.

Najskôr schválili krajskí poslanci 500-tisíc eur na vlastnú štúdiu. Zároveň vznikla krajská nezisková organizácia Dopravná infraštruktúra, ktorá mala zabezpečiť analýzu.

Súvisiaci článok Trnkova štúdia diaľnice skončila v šuplíku, vymyslel inú. Štát o takej ešte nepočul Čítajte 

Dôvodom týchto krokov bolo okrem iného aj to, že Národná diaľničná spoločnosť dovtedy nezačala takúto štúdiu vo svojej réžii obstarávať ani po rokoch príprav.

Lenže diaľničiari onedlho vypísali súťaž na vlastnú multimodálnu štúdiu. Župa sa ani tak svojej štúdie nevzdala.

„Táto štúdia realizovateľnosti je relevantná, pretože bude vypracovaná autorizovaným subjektom, a tým pádom použiteľná na rôznych stupňoch rozhodovacích kompetencií v rámci štátnych orgánov. Ak sa nechceme pripraviť o možnosť financovania diaľnice na Zemplín z európskych fondov, musíme konať urýchlene,“ konštatoval v tom čase košický župan Rastislav Trnka (nezávislý).

Trval tiež na tom, že Národná diaľničná spoločnosť na rozdiel od kraja hľadá odpoveď, ako diaľnicu nestavať. Ráž však teraz potvrdil, že všetky varianty v štúdii hovoria o plnohodnotnej štvorprúdovej diaľnici.

Súvisiaci článok Pre nepotrebnú diaľničnú štúdiu za 500-tisíc založili aj neziskovku. Stále to nechcú vzdať Čítajte 

Neskôr analýza

Keď už bolo jasné, že diaľničiari podpísali kontrakt na vypracovanie multimodálnej štúdie s firmou Dopravoprojekt, prišiel vlani kraj s nápadom, že pomôže štátu s prípravou podporných podkladov.

Z ministerstva dopravy v tom čase špecifikovali, že mu župa pripraví podpornú socio-ekonomickú analýzu dopadov nevybudovania diaľnice na tento kraj.

„Takáto štúdia ešte nebola použitá, ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť totiž neanalyzujú dopady nevybudovania diaľnice alebo inej cestnej infraštruktúry a neevidujeme ani metodiku, ktorá by takýto typ štúdií upravovala,“ komentoval rezort župnú analýzu.

Nevedia, výsledky nepoznajú

Trnka v aktuálnom televíznom magazíne Rozhýbaný kraj hovoril už neaktuálnu informáciu, že Národná diaľničná spoločnosť pripravuje štúdiu. Tá ju už odovzdala ministerstvu dopravy.

Magazín vypublikovala župa 5. apríla, je tak možné, že Trnka v tom čase o prevzatí štúdie rezortom dopravy nevedel.

Súvisiaci článok Štát nekoná, my áno. Ako skončila Trnkova štúdia diaľnice na Zemplín v zásuvke Čítajte 

Župan vo videu dodal, že kraj pracuje na doplnení štúdie diaľničiarov, aby sa „v konečnom dôsledku stavala diaľnica D1 v plnom profile”.

Keď sa redakcia pýtala ministerstva a diaľničiarov na župnú analýzu, odkázali na kraj.

„Ministerstvo o nej nemá informácie, ani nepozná jej výsledky," uviedli z ministerského odboru komunikácie.

Načítavam video...

(Trnka hovorí o diaľnici na Zemplín o 9.30, autor videa: KSK)

Autá každé dve až štyri sekundy

Úsek od Bidoviec po hranicu s Ukrajinou vo Vyšnom Nemeckom patrí k vyťaženým. Občianske združenie Diaľnica na Zemplín uskutočnilo v obci Dargov, ktorá je na trase, vlastný zber dát.

Ukázalo sa, že obcou denne prešlo takmer 20 500 motorových vozidiel.

„Nárast oproti minulému roku je takmer o 600. Normy pre cesty I. triedy, ktoré sú na úrovni od 5 000 do 13 000, prekračujeme niekoľkonásobne. Od 14.00 do 18.00 je tu taká intenzita dopravy, že vozidlá v priemere prechádzajú každé dve až štvrť sekundy,“ spresnil vlani na jeseň predseda občianskeho združenia Peter Báthory.

„Roky, stovky stretnutí či tisíce najazdených kilometrov, ale výsledok sa dostavil," reagovalo združenie na aktuálne Rážovo vyjadrenie, že základný dokument pre výstavbu diaľnice na Zemplín je dokončený.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 327
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 164
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 745
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 543
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 230
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 715
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 351
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 077
  1. Milan Buno: Zlyháva, zabúda, padá, rozbíja veci...napriek tomu sa nevzdáva! | 7 knižných tipov
  2. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  3. Ivan Mlynár: Robert Fico - „ Vy hlupáci, ešte ste nezistili, že keď sa pohoršujete nad každým ďalším mojim svinstvom, je vám to už dávno k ničomu ? “
  4. Martin Fronk: Otto von Habsburg a Slovensko: Tieň koruny, svetlo Európy
  5. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  6. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  7. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  8. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 23 001
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 642
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 004
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 703
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 633
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 217
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák! 4 407
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Zlyháva, zabúda, padá, rozbíja veci...napriek tomu sa nevzdáva! | 7 knižných tipov
  2. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  3. Ivan Mlynár: Robert Fico - „ Vy hlupáci, ešte ste nezistili, že keď sa pohoršujete nad každým ďalším mojim svinstvom, je vám to už dávno k ničomu ? “
  4. Martin Fronk: Otto von Habsburg a Slovensko: Tieň koruny, svetlo Európy
  5. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  6. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  7. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  8. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 23 001
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 642
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 004
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 703
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 633
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 217
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák! 4 407
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu