Korzár logo Korzár Dolný Zemplín

Na Zemplín má ísť diaľnica v štyroch pruhoch, Rážov rezort o Trnkovej analýze nevie

Župan vraví, že na nej pracujú.

Jediný úsek diaľnice od Košíc v smere na Zemplín je po Bidovce. Kamióny na fotografii patria Ukrajincom, ktorí uviazli v kolónach. Jediný úsek diaľnice od Košíc v smere na Zemplín je po Bidovce. Kamióny na fotografii patria Ukrajincom, ktorí uviazli v kolónach. (Zdroj: TASR/František Iván)

DOLNÝ ZEMPLÍN. Najvýchodnejšia časť diaľnice D1, od Košíc k hraniciam s Ukrajinou, má o trochu bližšie k realite. Roky nepovšimnutý úsek sa začal častejšie skloňovať po vypuknutí vojny na Ukrajine.

Európska únia plánuje po vojne na Ukrajine investovať desiatky miliárd eur. Dopravné spojenie Bratislavy a tým aj západnej Európy s Ukrajinou tak začalo byť veľkou témou diskusií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zatiaľ je vystavaný len krátky úsek od Košíc po Bidovce, ostatné časti na trase Bidovce - Michalovce - Vyšné Nemecké v dĺžke 74 kilometrov sú ešte len v pláne.

SkryťVypnúť reklamu

Minister dopravy Jozef Ráž ml. (Smer) v stredu v Humennom informoval o aktuálnom stave projektu diaľnice na Zemplíne. Uviedol, že ministerstvo si už prevzalo štúdiu realizovateľnosti od Národnej diaľničnej spoločnosti.

Súvisiaci článok Vlaky v Humennom chcú riadiť z Michaloviec. Ráž si pozrel opravu trate, vydržte, vraví Čítajte 

Osem variantov, vyberú dva

Štúdia predkladá osem variantov, všetky hovoria o plnohodnotnej, štvorprúdovej diaľnici. Rezort chce vybrať maximálne dva. Rozhodujúce kritériá na posudzovanie sú podľa ministra Ráža tri.

„Budeme sa pozerať na to, ako je technicky náročné realizovať diaľnicu, cez aké ochranné pásma sú varianty navrhnuté, čo je dôležité pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Tretie kritérium je majetkovoprávna situácia pod cestou, aby sme dokázali čo najefektívnejšie zrealizovať proces majetkovoprávneho vysporiadania,“ vysvetlil.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa ministra by rezort mal mať do leta „jasno vo variantoch“. „Potom sa môžeme vrhnúť do procesu EIA a vysporiadania už podľa nového zákona o strategických investíciách. Dúfame, že bude účinný od 1. júla,“ spresnil.

Niektoré predčasné otázky

Vláda na marcovom výjazdovom rokovaní v Michalovciach zaviazala Ráža zabezpečiť štúdiu realizovateľnosti pre stavbu diaľnice D1 Bidovce - štátna hranica SR a Ukrajiny do 30. júna 2024.

Otázku, či sa aj v súvislosti s vojnou na Ukrajine začne stavať osobitne vyčlenený úsek od hraničného priechodu Vyšné Nemecké po Sobrance, prípadne až po Michalovce, označil Ráž za predčasnú.

Súvisiaci článok Nicholsonová: Kým vynovíme hranicu vo Vyšnom Nemeckom, Ukrajina postaví novú pri Rusku Čítajte 

Výstavba od východu na západ mala ešte podľa plánov bývalej vlády znamenať aj vybudovanie nového terminálu pre medzinárodnú tranzitnú dopravu, čím sa na hraničnom priechode skrátia čakacie doby a urýchli prejazd kamiónov.

SkryťVypnúť reklamu

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie multimodálnej štúdie realizovateľnosti v januári 2022.

Spracovala ju spoločnosť Dopravoprojekt, diaľničiari jej za to zaplatili necelých 590-tisíc eur bez DPH. Prevažnú časť sumy financovala Národná diaľničná spoločnosť z eurofondov.

Krajská štúdia

Okrem diaľničiarov sa chcel pustiť do vlastnej štúdie Košický samosprávny kraj. A to napriek tomu, že nespravuje diaľnice a cesty I. triedy, len II. a III. triedy.

Najskôr schválili krajskí poslanci 500-tisíc eur na vlastnú štúdiu. Zároveň vznikla krajská nezisková organizácia Dopravná infraštruktúra, ktorá mala zabezpečiť analýzu.

Súvisiaci článok Trnkova štúdia diaľnice skončila v šuplíku, vymyslel inú. Štát o takej ešte nepočul Čítajte 

Dôvodom týchto krokov bolo okrem iného aj to, že Národná diaľničná spoločnosť dovtedy nezačala takúto štúdiu vo svojej réžii obstarávať ani po rokoch príprav.

Lenže diaľničiari onedlho vypísali súťaž na vlastnú multimodálnu štúdiu. Župa sa ani tak svojej štúdie nevzdala.

„Táto štúdia realizovateľnosti je relevantná, pretože bude vypracovaná autorizovaným subjektom, a tým pádom použiteľná na rôznych stupňoch rozhodovacích kompetencií v rámci štátnych orgánov. Ak sa nechceme pripraviť o možnosť financovania diaľnice na Zemplín z európskych fondov, musíme konať urýchlene,“ konštatoval v tom čase košický župan Rastislav Trnka (nezávislý).

Trval tiež na tom, že Národná diaľničná spoločnosť na rozdiel od kraja hľadá odpoveď, ako diaľnicu nestavať. Ráž však teraz potvrdil, že všetky varianty v štúdii hovoria o plnohodnotnej štvorprúdovej diaľnici.

Súvisiaci článok Pre nepotrebnú diaľničnú štúdiu za 500-tisíc založili aj neziskovku. Stále to nechcú vzdať Čítajte 

Neskôr analýza

Keď už bolo jasné, že diaľničiari podpísali kontrakt na vypracovanie multimodálnej štúdie s firmou Dopravoprojekt, prišiel vlani kraj s nápadom, že pomôže štátu s prípravou podporných podkladov.

Z ministerstva dopravy v tom čase špecifikovali, že mu župa pripraví podpornú socio-ekonomickú analýzu dopadov nevybudovania diaľnice na tento kraj.

„Takáto štúdia ešte nebola použitá, ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť totiž neanalyzujú dopady nevybudovania diaľnice alebo inej cestnej infraštruktúry a neevidujeme ani metodiku, ktorá by takýto typ štúdií upravovala,“ komentoval rezort župnú analýzu.

Nevedia, výsledky nepoznajú

Trnka v aktuálnom televíznom magazíne Rozhýbaný kraj hovoril už neaktuálnu informáciu, že Národná diaľničná spoločnosť pripravuje štúdiu. Tá ju už odovzdala ministerstvu dopravy.

Magazín vypublikovala župa 5. apríla, je tak možné, že Trnka v tom čase o prevzatí štúdie rezortom dopravy nevedel.

Súvisiaci článok Štát nekoná, my áno. Ako skončila Trnkova štúdia diaľnice na Zemplín v zásuvke Čítajte 

Župan vo videu dodal, že kraj pracuje na doplnení štúdie diaľničiarov, aby sa „v konečnom dôsledku stavala diaľnica D1 v plnom profile”.

Keď sa redakcia pýtala ministerstva a diaľničiarov na župnú analýzu, odkázali na kraj.

„Ministerstvo o nej nemá informácie, ani nepozná jej výsledky," uviedli z ministerského odboru komunikácie.

Načítavam video...

(Trnka hovorí o diaľnici na Zemplín o 9.30, autor videa: KSK)

Autá každé dve až štyri sekundy

Úsek od Bidoviec po hranicu s Ukrajinou vo Vyšnom Nemeckom patrí k vyťaženým. Občianske združenie Diaľnica na Zemplín uskutočnilo v obci Dargov, ktorá je na trase, vlastný zber dát.

Ukázalo sa, že obcou denne prešlo takmer 20 500 motorových vozidiel.

„Nárast oproti minulému roku je takmer o 600. Normy pre cesty I. triedy, ktoré sú na úrovni od 5 000 do 13 000, prekračujeme niekoľkonásobne. Od 14.00 do 18.00 je tu taká intenzita dopravy, že vozidlá v priemere prechádzajú každé dve až štvrť sekundy,“ spresnil vlani na jeseň predseda občianskeho združenia Peter Báthory.

„Roky, stovky stretnutí či tisíce najazdených kilometrov, ale výsledok sa dostavil," reagovalo združenie na aktuálne Rážovo vyjadrenie, že základný dokument pre výstavbu diaľnice na Zemplín je dokončený.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 701
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 949
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 444
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 419
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 168
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 764
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 111
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 594
  1. Adriana Boysová: Život po živote
  2. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  3. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  4. Viktor Pamula: Prvý apríl ? Ibažeby nie
  5. Ján Škerko: Fico a Trump: Ako sa z náruče stalo clo
  6. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  7. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  8. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 231
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 088
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 984
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 15 932
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 754
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 323
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 6 650
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 449
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Adriana Boysová: Život po živote
  2. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  3. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  4. Viktor Pamula: Prvý apríl ? Ibažeby nie
  5. Ján Škerko: Fico a Trump: Ako sa z náruče stalo clo
  6. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  7. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  8. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 231
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 088
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 984
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 15 932
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 754
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 323
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 6 650
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 449
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu