DOLNÝ ZEMPLÍN. Hlavná domáca diaľnica D1 ani po viac ako polstoročí výstavby stále plynule neprepojila Bratislavu a Košice.
Dokončená bude úplne až po vybudovaní aj jej najvýchodnejšej plánovanej časti od Košíc k hraniciam s Ukrajinou.
Zatiaľ čo dva meškajúce rozostavané úseky medzi Žilinou a Ružomberkom by mali byť hotové do konca budúceho roka a ďalší na severe Slovenska ešte nie je ani vysúťažený, úseky D1 cez dolný Zemplín na trase Bidovce - Michalovce - Vyšné Nemecké v dĺžke 74 kilometrov sú iba na začiatku prípravy.
Ministerstvo dopravy SR zatiaľ predpokladá výstavbu diaľnice cez dolný Zemplín so štyrmi pruhmi. Štúdia realizovateľnosti o možnostiach riešenia dopravy pozdĺž cesty prvej triedy I/19 od Bidoviec po slovensko-ukrajinskú hranicu má časový sklz.

Trasovanie D1
Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) potvrdil, že sa čaká na výsledky štúdie realizovateľnosti, ktorá má určiť predbežne trasovanie D1 na východe Slovenska.
„Následne budeme pokračovať v povoľovacích procesoch cez posudzovanie vplyvov na životné prostredie, územné rozhodnutia, stavebné povolenie,“ povedal priamo z Vyšného Nemeckého vo videu minister.
Očakáva, že návrh zákona o strategických investíciách, ktorý už schválila vláda a bude o ňom rokovať parlament, by mal tieto procesy výrazne urýchliť.
„Dúfame, že čím skôr dokážeme tým pádom spojiť Košice s týmto hraničným priechodom,“ dodal Ráž.

Lehota výstavby
Nepovedal, kedy by mala byť štúdia realizovateľnosti hotová, ani to, o koľko by sa mohla príprava výstavby D1 na Zemplíne urýchliť či z akých zdrojov by mohla byť financovaná.
Otázna je aj predpokladaná lehota výstavby, podľa doterajších odhadov by to mohlo byť pravdepodobne až po roku 2030.
Vláda na výjazdovom rokovaní v Michalovciach tento týždeň zaviazala ministra dopravy zabezpečiť štúdiu realizovateľnosti pre stavbu diaľnice D1 Bidovce - štátna hranica SR a Ukrajiny do 30. júna 2024.
Minister životného prostredia Tomáš Taraba (nominant SNS) má zároveň poskytnúť ministerstvu dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) maximálnu súčinnosť v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie na tento projekt, a to priebežne do vydania záverečného stanoviska.

Štúdia realizovateľnosti má sklz
NDS uzavrela zmluvu na vypracovanie multimodálnej štúdie realizovateľnosti na trase od Bidoviec po Vyšné Nemecké v júli 2022 so spoločnosťou Dopravoprojekt.
Štúdia za zmluvnú cenu takmer 587-tisíc eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) mala byť dodaná za päťsto dní, teda približne do konca minulého roka.
Jej súčasťou budú výsledky dopravno-inžinierskych prieskumov, návrhy dopravného modelu a trasovania variantov, ako aj komplexne posúdené varianty vzhľadom na dopravné vzťahy, inžiniersko-geologický prieskum a životné prostredie aj návrh analýzy nákladov a výnosov.
Náklady na výstavbu
Podľa zoznamu investičných priorít v cestnej infraštruktúre, ktorý vláda schválila pre ministerstvo dopravy v septembri 2020, odhadované investičné náklady na výstavbu úsekov D1 na trase Bidovce - hranica SR a Ukrajiny so štyrmi pruhmi boli viac ako 1 miliarda eur.
Majú spracovanú technickú štúdiu, tri zo štyroch úsekov sú v zozname priorít v druhej desiatke.
Úsek Dargov - Pozdišovce (vyše 18 kilometrov) je na 12. mieste, Pozdišovce - Sobrance (skoro 28 kilometrov) na 13., Bidovce - Dargov (bezmála 13 kilometrov) na 15. a Sobrance - hranica SR a Ukrajiny (15,5 kilometra) na 67. mieste.
Iba prvý z nich by bol návratný, keďže podľa hodnotenia mal vyššie prínosy ako náklady aj kladnú spoločenskú prioritu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín