STRÁŽSKE. Od nedele tretieho marca sa už cestujúca verejnosť zo Strážskeho vlakom do Michaloviec či Prešova neodvezie.
Dôvodom sú výlukové práce na elektrifikácii a modernizácii úseku železničnej trate Bánovce nad Ondavou - Humenné.
Cestujúci budú musieť využiť náhradnú autobusovú dopravu.
Kým doposiaľ cestovali Hornozemplínčania zo Stakčína, Medzilaboriec a Humenného náhradnými autobusmi do Strážskeho, kde prestúpili na vlaky do Michaloviec a ďalej do Košíc či smerom na Prešov, teraz ich odvezú k vlakom až do Michaloviec alebo do Nižného Hrabovca.

Málo miesta pre autobusy i autá
Železničná stanica v Strážskom osirie. Náhradný autobus zastaví v meste len na autobusovej zastávke na rázcestí Krivošťany.
Miestnym ani radnici sa to nepozdáva. „Nie je to dobré riešenie. Iné nie je?“ pýta sa pán Jozef (80).
Býva v bytovke neďaleko zastávky a pomyslenie, že okrem prímestských budú na zastávke zastavovať aj náhradné autobusy, mu na pohode nepridáva.
„Je tu málo miesta. Je pravda, že stanica je ďaleko, ale mohli vybrať iné miesto,“ dodáva.
Katarína (35) vidí problém v tom, aby autá, ktoré privezú cestujúcich, neparkovali pri bytovkách a bočných uliciach.
Už beztak hustá premávka na hlavnej ceste cez mesto sa ešte viac zahustí.
„Ľudia nebudú mať kde parkovať,“ hovorí. Michal (58) priznáva, že vlakom necestoval hádam aj tridsať rokov, prepravuje sa autom.
„Ľudia si zvyknú. Keď sa staval kruhový objazd, všetky autá chodili po obchádzkových trasách pomedzi bytovky a nikomu to neprekážalo, teraz pre výluku by to nemal byť taký veľký problém,“ vraví.
„Vydržíme a potom bude lepšie,“ dodáva.

Železničná stanica je dobré riešenie
Primátor Patrik Magdoško (nezávislý) obavy neskrýva. Vyrátal ich hneď niekoľko.
„Obávame sa ďalšieho chaosu, aký bol na začiatku výlukových prác vlani na jeseň. Vtedy na železničnej stanici chýbali parkovacie miesta, keďže mnohí cestujúci radšej prišli z neďalekého Humenného autom na stanicu, aby tam nastúpili do vlaku,“ vysvetľuje, prečo mesto ponúklo železniciam bezplatne pozemok v susedstve.
Ten železnice upravili na záchytné parkovisko pre 80 áut. Samospráva navrhovala, aby náhradná zastávka ostala na železničnej stanici.
„Je pravda, že stanica je vzdialená od zastávky asi kilometer, ale systém je zabehnutý, je tam dobrý vjazd aj výjazd, stavenisko je ohradené, všetko je bezpečné,“ hovorí Magdoško.
Autobusov bude priveľa
Prečo voľba padla na zastávku na začiatku mesta, primátor povedať nevedel. Zastávka je súčasťou starého sídliska.
„Nachádza sa dvadsať metrov od bytoviek. Podľa našich informácií k bežným spojom treba prirátať 30 náhradných autobusov, prichádzajú po dvoch - troch, neviem si predstaviť, kde tam zastavia. Premávať budú od rána až do neskorého večera. Určite to miestnym na pohode nepridá,“ vysvetľuje.
„Nikdy doposiaľ toľko autobusov cez mesto neprechádzalo.“ V blízkosti zastávky na rázcestí Krivošťany je podľa Magdoška málo parkovacích miest.
Na sídlisko je zákaz vjazdu, povolenie na vstup autom majú len jeho obyvatelia. „Oproti je síce parkovisko pri supermarkete, ale je určené zákazníkom,“ zdôrazňuje.
Len jedna z mnohých
Železničná spoločnosť Slovensko bola v odpovediach stručná.
„Zastávka Strážske, rázcestie Krivošťany bude len jednou z nácestných zastávok predmetných úsekov pre nástup a výstup cestujúcich. Všetky zastávky, kde budú autobusy náhradnej autobusovej dopravy po svojej linke zastavovať, sú zverejnené na výveske,“ reagoval hovorca Dominik Drevický na otázku, či spoločnosť zdieľa spomínané obavy samosprávy.
S otázkami o prípadnom osadení náhradného prístrešku i dĺžky trvania výluky nás odporučil na mesto a Železnice Slovenskej republiky.
Tie potvrdili, že vlaková doprava by mala byť obnovená na úseku Humenné - Strážske v októbri.
Od júla sa počíta s výlukou v Michalovciach. Elektrifikácia na celom úseku Humenné - Bánovce nad Ondavou by mala byť ukončená 30. júla 2025.

Magdoško: Ide o vyvolanú investíciu
Strážania majú ešte v živej pamäti vlaňajšiu výstavbu kruhového objazdu.
Tri mesiace museli strpieť, že obchádzkové trasy viedli po miestnych komunikáciách pomedzi bytovky v meste.
„Naše cesty dostali poriadne zabrať. Kamióny nerešpektovali vylúčenie dopravy cez mesto, prepad ciest a kanálových vpustov spôsobil poruchy na vodovodnom a kanalizačnom potrubí,“ konštatuje Magdoško.

Vlakovú výluku a jej nahradenie autobusmi vníma ako ďalšie zhoršenie už beztak zlého stavu ciest.
Sľub Slovenskej správy ciest ešte z obdobia bývalej vlády spred septembrových parlamentných volieb, že po odovzdaní kruhového objazdu do dočasného užívania požiada ministerstvo dopravy o účelovú dotáciu pre mesto na opravu miestnych komunikácií, po ktorých viedli obchádzkové trasy, je totiž dodnes nesplnený.

Samospráva nepochodila ani u zhotoviteľa, spoločnosti Eurovia.
„Ten namietol, že nám chýba pasportizácia miestnych komunikácií pred začiatkom prác a nedá sa preto posúdiť rozsah ich poškodenia,“ zdôvodňuje Magdoško.
Z rokovaní na ministerstve dopravy vyplynulo, že rezort im tiež nevyhovie.
„Cítime sa ukrivdení. Podľa nášho názoru by v našom prípade malo ísť o tzv. vyvolanú investíciu. Paragraf 35 opatrenia ministerstva financií bol použitý aj pri iných obchádzkových trasách, napríklad pri rekonštrukcii cesty prvej triedy v úseku Bátka - Figa v okrese Rimavská Sobota. Tam išlo o 30-kilometrovú obchádzku, my žiadame opravu dvaapolkilometrového úseku,“ hovorí primátor.
Samospráva už má spracovanú projektovú dokumentáciu a odhad rekonštrukčných prác je 250-tisíc eur.
„Ministerstvo dopravy aktuálne nemá v rozpočte zdroje na financovanie opráv vedľajších ciest v súvislosti s rekonštrukciou križovatky v Strážskom,“ informovala Korzár hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.

Strážania sa „obetovali“
Primátor Magdoško sa však nevzdáva. Vyvolaná investícia by prichádzala do úvahy len dovtedy, kým nebude stavba skolaudovaná.
„Termín je stanovený na ďalší týždeň,“ hovorí. Aj preto požiadavku o zafinancovanie opravy obchádzkových trás adresoval zástupcom koaličných strán na miestnej úrovni.
Predniesť by ju mali na výjazdovom rokovaní vlády v Michalovciach v stredu.
Napísal aj na Úrad vlády.
Pozvanie na stretnutie s vládnymi predstaviteľmi na Zemplíne však Magdoško nedostal, hoci Michalovce sú od Strážskeho vzdialené len asi 17 kilometrov.
V nedávnej minulosti sa ako aktivista a farmár angažoval v protivládnych protestoch, do Bratislavy prišiel v rokoch 2018 a 2019 na traktore.
Nevylučuje, že pozvanie neodstal aj pre tieto svoje aktivity.
„V komunálnych voľbách som kandidoval ako nezávislý. Už nie som aktivista, som primátor, ktorý zastupuje štyri a pol tisíc Strážanov. V prvom rade pozerám na potreby a priority mesta. Snažím sa byť maximálne konštruktívny, nezaťahujem politiku do riadenia mesta,“ zdôrazňuje Magdoško.
„Bez našej ústretovosti by kruhový objazd nikdy nestál. Svojím spôsobom sme sa obetovali, v ústrety sme štátu vyšli aj vtedy, aj teraz pri prácach na železnici,“ uzatvára.
Vláda na Zemplíne aj o investičnej pomoci
Slovenská vláda sa na svojom stredajšom výjazdovom rokovaní v Michalovciach bude zaoberať najmä sociálno-ekonomickou situáciou a vybranými problémami v okresoch Michalovce a Sobrance.
Okrem toho je na programe aj schválenie národných víz pre občanov tretích krajín, investičná pomoc pre michalovskú spoločnosť Lichtgitter FRP Slovakia či štatút Ministerstva cestovného ruchu a športu SR.
Spoločnosť Lichtgitter FRP Slovakia by mala dostať na zriadenie novej prevádzky v Michalovciach štátnu investičnú pomoc vo výške 1,229 milióna eur vo forme úľavy na dani z príjmu. Firma plánuje na východe Slovenska spustiť výrobu plastových roštov vystužených sklenými vláknami. Investičné náklady by mali prekročiť 6,3 milióna eur a vzniknúť by malo do konca roka 2027 spolu 54 nových pracovných miest.
Kabinet Roberta Fica (Smer) sa bude zaoberať aj štatútom Ministerstva cestovného ruchu a športu SR. V návrhu sú stanovené hlavné úlohy ministerstva, zásady riadenia či organizačná štruktúra rezortu.
Zvýšiť by sa mohol v prípade schválenia návrhu počet národných víz v profesiách z oblasti dopravy či priemyslu. Návrh rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny ráta s nárastom národných víz v priemysle na 10 000 ročne. Má sa tak zefektívniť prijímanie príslušníkov vybraných tretích krajín. Ide najmä o automobilovú výrobu, ktorá vykazuje nedostatok pracovnej sily.
(tasr)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín