Korzár logo Korzár Dolný Zemplín

Ropa tam stále je, tvrdí inšpekcia. Najväčší suchozemský prístav dopláca na minulosť

Zmeny súviseli so železiarňami i Družbou.

Prekladisko v Čiernej nad Tisou. Za socializmu prečerpávali medzi vozňami najmä ropu a bagrovali sa tam železná ruda a uhlie. Prekladisko v Čiernej nad Tisou. Za socializmu prečerpávali medzi vozňami najmä ropu a bagrovali sa tam železná ruda a uhlie. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

ČIERNA NAD TISOU. Najväčší suchozemský prístav v strednej Európe. Takýto prívlastok má prekladisko na najvýchodnejšej železničnej stanici Slovenska.

V Čiernej nad Tisou dosahuje úctyhodné rozmery, zaberá plochu približne 10 kilometrov štvorcových, tvorí ho približne 160 kilometrov koľají a asi 500 výhybiek.

S budovaním prekladiska začali v roku 1946. Spoločne s ním rástlo i nové mesto.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je východnou vstupnou bránou pre suroviny ťažkého priemyslu do Európy.

Slúži na presun nákladu zo širokorozchodnej na úzkorozchodnú železnicu. V minulosti ním prúdili najmä obilie a ropa.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Sovietski vojaci na tanku stále zdobia stanicu v Čiernej. O okupácii ani zmienka Čítajte 

Zápach druhej zmieňovanej komodity sa podľa miestnych doteraz šíri z kanalizácie. Konkrétne sa sťažovali na priestory pri prijímacej budove širokorozchodnej trate.

Obávali sa toho, že by mohli byť ohrozené spodné vody aj neďaleký zdroj pitnej vody.

O znečistení sa hovorilo už pred 30 rokmi

Vlani sa podnetom zaoberala Slovenská inšpekcia životného prostredia, na mieste ho prešetrila.

Korzár má k dispozícii výsledok zisťovania.

Ako v dokumente opísal Inšpektorát životného prostredia Košice, v areáli bývalého prečerpávacieho komplexu bolo už v roku 1986 zdokumentované znečistenie zemín.

Týkalo sa plochy asi 90-tisíc metrov štvorcových s predpokladanou akumuláciou približne 18-tisíc metrov kubických ropných látok.

„V oblasti rušňového depa bolo prieskumnými prácami v rokoch 2014-2015 zistené pretrvávanie znečistenia horninového prostredia a podzemnej vody ropnými látkami, hlavne v priestoroch pred halou opráv a naftového hospodárstva,“ píše sa v informácii o výsledku prešetrenia podnetu.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa inšpekcie prieskumné práce ukázali, že k nazhromaždeniu ropných látok v zemine dochádza najmä pri intenzívnych zrážkach a topení snehu, keď sa na hladinu dostávajú podzemné vody.

Pripomenula, že už v roku 2015 ministerstvo životného prostredia poverilo ministerstvo dopravy, aby začalo s odstraňovaním environmentálnych záťaží.

Súvisiaci článok Sovietski vojaci na tanku v Prahe i znak ČSSR zmiznú zo stanice, kde zastal čas Čítajte 

Pri prečerpávaní ropy

Železnice Slovenskej republiky dlhodobo pracujú na tom, aby zabránili šíreniu znečisťujúcich látok do podzemných vôd.

Ako uviedol Denis Dymo z ich komunikačného odboru, environmentálna záťaž vznikla v prekládkovej stanici pri prečerpávaní ropných produktov z cisternových vozňov širokého rozchodu do vozňov normálneho rozchodu.

Prekládková stanica bola vybudovaná a prevádzkovaná od konca 40. rokov minulého storočia.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1947 sa na železničnom prekladisku priemerne denne prekladalo 3 500 ton tovaru.

Súvisiaci článok Železnice zainvestujú do spádoviskového riadiaceho systému v Čiernej nad Tisou Čítajte 

Množstvo prekladaného tovaru za socializmu postupne rástlo, bolo nevyhnutné dobudovať ďalšie koľaje a prekládkové rampy.

Zo začiatku prevládala prekládka ropy do rafinérie Slovnaft, neskôr rástol objem strojov a zariadení a tiež objem umelých hnojív, nechýbali ani stavebné, potravinárske či iné špeciálne obchodné komodity.

„Bývalý prečerpávací komplex 24/24 je neprevádzkovaný od druhej polovice 90. rokov minulého storočia. Prečerpávanie ropných produktov sa vykonávalo najmä za bývalého režimu, a to približne od konca 40. rokov,“ vysvetlil Dymo.

Načítavam video...

Čerpanie podzemných vôd

Dymo pokračuje, že na ochrane podzemných vôd spolupracujú so štátnou vodnou správou.

Podľa neho boli prijaté opatrenia, ktoré majú zamedziť šíreniu znečisťujúcich látok do podzemných vôd do širokého okolia, predovšetkým k využívanému vodnému zdroju Boťany.

Ide o podzemné vrty, zdroje pitnej vody, ktoré sú asi kilometer od národnej prírodnej rezervácie Botiansky luh.

Dymo pokračuje, že opatrenia spočívajú najmä v prevádzkovaní environmentálnych stavieb a zariadení v meste.

„Pozostávajú z čerpania podzemných vôd z vrtov hydraulickej clony, zo sanačného čerpania znečistených podzemných vôd v priestore bývalého prečerpávacieho komplexu 24/24, merania hladín podzemných vôd, odberu a analýz vzoriek vôd a ďalších geologických a analytických výkonov.“

Súvisiaci článok Železničný uzol v Čiernej nad Tisou chcú modernizovať Čítajte 

Externá odborná firma

Na prevádzku environmentálnych stavieb majú železnice zmluvu s právnickou osobou s požadovanou odbornou spôsobilosťou.

Štátna spoločnosť od roku 2013 spolupracuje s firmou HydroGEP, s. r. o.

Tá sa charakterizuje tým, že sa na celoslovenskej úrovni zaoberá komplexnými službami v sektoroch: hydrogeológie, životného prostredia, priemyselného čistenia znečistených plôch a kanalizácií a prevádzky čistiarní odpadových vôd.

V máji 2015 železnice uzavreli kontrakt, ktorého predmetom bolo čistenie sond, prečerpávacích šácht, začerpanie a skúška funkčnosti čerpacích vrtov pri sanácii podzemných vôd v Čiernej nad Tisou.

Rámcová zmluva o prevádzkovaní environmentálnych stavieb a zariadení zase platí od januára 2022 na 24 mesiacov, respektíve do vyčerpania maximálneho finančného objemu.

Tým je suma 411-tisíc eur.

VSŽ a ropovod Družba

Výstavba prekládkovej stanice sa začala v máji 1946 a už 15. apríla 1947 sa širokorozchodná trať vybudovaná na Slovensku spojila so širokorozchodnou na sovietskom území.

Týždeň nato dorazil do Čiernej nad Tisou prvý vlak zo ZSSR po širokom rozchode.

Okrem koľajísk a zariadení na prekládku v Čiernej nad Tisou postupne vybudovali objekty na údržbu rušňov, vozňov i mechanizmov.

V prvých rokoch fungovania prekladiska sa rátalo s tým, že z východnej strany hranice tam budú prúdiť suroviny predovšetkým pre ťažký a textilný priemysel.

Spočiatku bol však najintenzívnejším tovarový tok s obilím. Významnú úlohu zohralo prekladisko v roku 1947 pri prekládke obilia, keď Európu trápilo veľké sucho.

Typ prepravovaných komodít neskôr ovplyvnila výstavba Východoslovenských železiarní v Košiciach.

Dodnes tvorí až 90 percent prekladaného tovaru železná ruda. Zriedkavejšie sú uhlie, chemické výrobky, drevo či stavebné látky.

Prekládku železnej rudy roky zabezpečovali bagre a robotníci s lopatami.

Nahradili ich moderné rotačné výklopníky. Uvedené do prevádzky boli v rokoch 2010 a 2017, dobu prekládky skrátili až šesťnásobne.

Skladbu dovážaných komodít ovplyvnil tiež začiatok prevádzky ropovodu Družba.

Od roku 1963 sa v Čiernej nad Tisou prestali prekladať milióny ton ropy ročne.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 765
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 473
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 917
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 617
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 533
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 248
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 136
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 068
  1. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  2. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  3. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  4. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  5. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  6. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  7. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  8. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 30 836
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 508
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 615
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 904
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 945
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 777
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 344
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 825
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  2. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  3. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  4. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  5. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  6. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  7. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  8. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 30 836
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 508
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 615
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 904
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 945
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 777
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 344
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 825
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu