Korzár logo Korzár Dolný Zemplín
Štvrtok, 1. december, 2022 | Meniny má Edmund

Ministerstvo dopravy chce prilákať vlaky z Číny

Dotácia na kontajner môže byť 50 až 200 eur.

Terminál v Dobrej. Terminál v Dobrej. (Zdroj: btslovakia.sk)

DOBRÁ. Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR pripravuje schému dotácií pre prepravu kontajnerov s tovarmi, smerujúcich do Európy z Číny po širokorozchodnej železničnej trati.

Snahou je pritom vyrovnať sa cenovo doprave nákladnými vlakmi, ktoré z Číny smerujú v čoraz väčšom počte po trase do Poľska.

Štátny tajomník rezortu dopravy Jaroslav Kmeť o tom informoval počas utorkovej návštevy Terminálu kombinovanej dopravy Dobrá pri ukrajinských hraniciach.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pripravujú schému štátnej pomoci

„Plánujeme schému štátnej pomoci práve pre tieto čínske vlaky priamou dotáciou na jeden kontajner. Táto schéma je pripravená v stratégii intermodálnej dopravy, ktorú čoskoro predložíme do vlády. Na druhej strane chceme poskytovať aj zľavu zo železničnej dopravnej cesty tak, ako to teraz poskytujeme pre prepravy po železnici,“ uviedol Kmeť.

SkryťVypnúť reklamu

Dotácia na kontajner môže byť podľa neho 50 až 200 eur.

Schéma štátnej pomoci by mohla byť platná od nového roka.

„Dokonca sme sa dohodli so spoločnosťami, ktoré zabezpečujú takúto prepravu na Slovensku, a tie sú ochotné spustiť zo svojich marží a prispieť 50 až 100 eur zo svojej strany. Na druhej strane, v pondelok sme mali rokovania aj s čínskym veľvyslancom. Čínska strana pripravuje dotácie tak, aby sme boli konkurencieschopní voči Poľsku alebo Maďarsku,“ konštatoval štátny tajomník.

Súvisiaci článok V Dobrej preložili prvý vlak, ktorý dopravil tovar po hodvábnej ceste Čítajte 

Terminál využívame na 1,5 percenta kapacity

Terminál Dobrá je pripravený na prekládku tovarov vlakov zo širokorozchodnej trate z Číny, jeho kapacita je však v súčasnosti využívaná len na zhruba 1,5 percenta.

Preprava po trase cez Bielorusko do Poľska aktuálne podľa prepravcov vychádza lacnejšie ako cez Ukrajinu na Slovensko.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Kmeťa je potrebné vyrovnať sa cenou, ktorá by mala byť nižšia celkovo o 200 až 300 eur na kontajner.

„Veľkou príležitosťou sú vlaky z Číny, takzvaná Hodvábna cesta, ktorá zatiaľ nesmeruje cez Slovensko. Ten počet vlakov narástol za minulý rok o viac ako 50 percent, je ich 13 000 a cez Slovensko ich prejde len pár desiatok, čiže úlohou slovenskej vlády je dostať na tento terminál, na prekladisko v Dobrej, čo najviac vlakov, ktoré stoja pred poľskými Malaszewiczami, aby zarobili na nich aj slovenské spoločnosti, aj Železnice Slovenskej republiky,“ konštatoval Kmeť.

Vízia: Tisíc vlakov ročne

Väčšie využívanie železničnej cesty medzi Čínou, Kazachstanom, Ruskom, Ukrajinou a Slovenskom je pritom aj komplikovanou politickou otázkou.

Podľa štátneho tajomníka sa preto do toho musia vložiť aj politici a dohodnúť a garantovať túto cestu cez všetky dané krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

Za neskromný cieľ do budúcna označil vybavenie tisíc vlakov ročne v Dobrej s tým, že kapacita terminálu je deväť vlakov denne.

Prišli aj veľvyslanci

Spolu s ním si prišli pozrieť terminál aj veľvyslanci Číny a Ukrajiny v SR.

Aj čínsky veľvyslanec Sun Li-ťie si myslí, že terminál v Dobrej má veľkú perspektívu ďalšieho rozvoja.

Uviedol však, že problém prepravy tovarov na Slovensko nemôže vyriešiť len samotná Čína, musia tak urobiť všetky dotknuté strany.

„Pokiaľ ide o čínsku, tá vyvinie maximálne úsilie, aby motivovala čínske spoločnosti, aby sa vybrali slovenskou cestou cez Dobrú. Budeme sa snažiť tento problém riešiť vo všetkých jeho líniách,“ povedal.

Rozhodujúca je ekonomika a rýchlosť prepravy

Martin Koubek zo spoločnosti Metrans, ktorá využíva terminál v Dobrej na prekládku tovarov, potvrdil, že hlavná príčina, prečo vlaky z Číny smerujú do Poľska, je ekonomická.

Za konkurenčnú výhodu slovenského terminálu považuje rýchlosť prepravy.

„Ten dopravný úsek medzi Kazachstanom a Malaszewiczami je o niekoľko sto eur lacnejší ako cesta cez Ukrajinu na Slovensko. Druhý dôvod je, že najväčšiu spoločnosť, ktorá robí prepravu na Hodvábnej ceste - UTLC, vlastnia tri železničné spoločnosti – kazašská, ruská a bieloruská, takže, samozrejme, uprednostňuje toky cez Bielorusko,“ uviedol.

Metrans pripravuje na október tranzit štyroch nákladných vlakov na Slovensko z Číny a naspäť.

Najčítanejšie na Dolný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku
  4. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  2. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  3. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  4. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  5. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  6. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  7. Zmeny v systéme revíznych postupov
  8. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 14 612
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 919
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 374
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 5 064
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 063
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 328
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 097
  8. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 1 060

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Správa o stave republiky opozičného politika Róberta Fica.
  2. Ľubomír Maretta: Odpustenie
  3. Michal Pavlík: Ako rastú výdavky slovenských domácností
  4. Unicef Slovensko: Ilustrácie, ktoré zachraňujú životy
  5. Dada Vozáriková: Namíbijský denník (6): Ako sme zablúdili
  6. Viktor Pamula: Futbalový klub- záchrana
  7. Rudolfa Vallová: Mečiarizmus - problém uvalený na celú epochu
  8. Anna Miľanová: Závislosť na droge... 2022
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 228 115
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 889
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 154
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 947
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 195
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 058
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 045
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 905
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Správa o stave republiky opozičného politika Róberta Fica.
  2. Ľubomír Maretta: Odpustenie
  3. Michal Pavlík: Ako rastú výdavky slovenských domácností
  4. Unicef Slovensko: Ilustrácie, ktoré zachraňujú životy
  5. Dada Vozáriková: Namíbijský denník (6): Ako sme zablúdili
  6. Viktor Pamula: Futbalový klub- záchrana
  7. Rudolfa Vallová: Mečiarizmus - problém uvalený na celú epochu
  8. Anna Miľanová: Závislosť na droge... 2022
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 228 115
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 889
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 154
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 947
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 195
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 058
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 045
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 905
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu