MICHALOVCE. Miestni aktivisti a zároveň mestskí poslanci v Michalovciach odštartovali v pondelok pred mestským úradom petíciu za reguláciu bilbordových reklamných plôch a tiež ostatných druhov reklamných plôch na pozemkoch a nehnuteľnostiach vo vlastníctve mesta.
Samospráva vidí problém v širších súvislostiach, hovorí aj o súkromnoprávnych vzťahoch.
Obmedzenia umiestňovania reklám
Iniciátori petície žiadajú primátora Michaloviec a mestské zastupiteľstvo (MsZ), aby na reguláciu bilbordov prijalo všeobecne záväzné nariadenie (VZN).
„Žiadame tiež, aby daným VZN boli stanovené jasné pravidlá a podmienky umiestnenia týchto druhov reklamných plôch na celom území mesta Michalovce s tým, že takéto reklamné plochy nesmú byť umiestnené v blízkosti kultúrnych a architektonických pamiatok, ani ich nesmú vizuálne prekrývať, a vo vzdialenosti kratšej ako 200 metrov od škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta," deklaroval predseda petičného výboru Milan Kaplan.
Ďalší člen petičného výboru Radovan Geci, ktorý je zároveň členom komisie výstavby a územného plánovania MsZ, doplnil, že v rámci komisie boli schválené uznesenia, ktorými odporúča vedeniu mesta spracovať súhrnnú správu a pasportizáciu reklamných stavieb na území mesta Michalovce a tiež prijať tzv. manuál reklamy.
Podľa jeho slov ostali tieto odporúčania bez akejkoľvek odozvy.
Diskutabilná účinnosť nariadenia
Ako uviedla hovorkyňa primátora a mestského úradu Iveta Palečková, mesto sa k samotnej petícii vyjadriť nevie, keďže ju dosiaľ nedostalo.
V súvislosti s reguláciou veľkoplošných reklamných plôch na území mesta však povedala, že mesto k nej VZN vypracovať neplánuje, keďže jeho účinnosť by bola diskutabilná.
„V prípade umiestnenia reklamnej plochy na súkromnom pozemku mesto nemá žiadne kompetencie ani legislatívnu možnosť tieto stavby zakázať, ak spĺňajú všetky náležitosti podľa stavebného zákona," vysvetlila s tým, že spomedzi 326 bilbordov, ktoré na území mesta evidujú, sa ich na mestských pozemkoch nachádza 86.
Palečková poukázala aj na skutočnosť, že podmienky umiestňovania reklamných plôch môže navrhovať komisia výstavby a územného plánovania a je v jej pôsobnosti určiť si prípadné pravidlá povoľovania.
Doplnila tiež, že od roku 2014 došlo na mestských pozemkoch k nárastu počtu bilbordov o 17 kusov, čo mesto nepovažuje za „masívny nárast".
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín