Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie MY Zemplínske noviny.
MICHALOVCE. Parkovanie je stále horúcou témou v meste Michalovce. Na prvom tohtoročnom zasadnutí mestského zastupiteľstva sa opäť horlivo rozoberalo vytvorenie spoločného podniku mesta s bratislavskou spoločnosťou EEI.
Pred mestskými poslancami vystúpila okrem aktivistov z Občianskej iniciatívy Zemplína dokonca aj primátorka Prievidze Katarína Macháčková (nez.), ktorá je aj poslankyňa NR SR.
Zisk nebol prvoradý
V meste Prievidza, ktoré je počtom obyvateľov len o niečo väčšie ako Michalovce, zaviedli parkovací systém v júli 2012. Jeho stopercentným vlastníkom je mesto, ktoré ho prevádzkuje cez Technické služby mesta Prievidza.
„S riešením parkovania sme spolupracovali s odborníkmi, teda so Slovenskou parkovacou asociáciou a komunikovali sme aj s inými mestami, kde už parkovanie mali zriadené. Hľadali sme najlepší spôsob pre naše mesto. Cieľom zavedenia spoplatnenia parkovania v centre mesta bola predovšetkým regulácia, zisk nebol prvoradý. Tak sme aj nastavili výšku parkovného,“ uviedla Macháčková.
Podľa nej je dobré, ak je parkovanie v rukách mesta, „lebo pri nejakých problémoch, ktoré sa môžu objaviť, môžete kedykoľvek operatívne zakročiť, kým súkromná spoločnosť vám nemusí vo všetkom vyhovieť,“ doplnila.

Vyvrátil nepravdy
Náklady na spustenie parkovacieho systému v Prievidzi boli 49-tisíc eur, ročný zisk predstavuje vyše 50-tisíc eur.
„Za tieto peniaze sme napríklad dobudovali parkovacie miesta v centrálnej mestskej zóne alebo sme ich využili na rozvoj dopravnej infraštruktúry v iných častiach mesta,“ skonštatovala primátorka.
Za hodinu parkovania sa cez SMS platí v metropole Hornej Nitry iba 30 centov, ročné rezidenčné karty pre obyvateľov sú od 10 eur.
Kontrolu platenia vykonávajú mestskí policajti.
Správca údržby miestnych komunikácií a správy parkovísk v Prievidzi Roman Bartoš uviedol, že nepoužívajú žiadne automaty či rampy. Vlastnia dve databázy, jedna je rezidentská, druhá agregátora, ktorý zabezpečuje SMS systém.
„Z obratu dáme agregátorovi služby iba 25 percent, ostatné zostáva nám. Nie je teda pravda, že mu platíme až 89 percent,“ vyvrátil skreslené informácie Bartoš.

Budú to analyzovať
Vstup mesta do akciovej spoločnosti Mestský parkovací systém spoločne so zakladateľom, bratislavskou spoločnosťou EEI, schválili mestskí poslanci ešte v júni minulého roku.
V spoločnom podniku je mesto vlastníkom iba 34 percent kmeňových akcií. S plánovanou koncepciou parkovania vyjadrili obyvatelia mesta nesúhlas petíciou, ktorú podpísalo 3 000 ľudí.
V nej žiadali mesto, aby sa zavedenie parkovacích zón s plateným parkovaním obmedzilo výhradne na centrum mesta tak, aby pre obyvateľov Michaloviec boli v meste vytvorené úseky s vyhradeným rezidenčným parkovaním.
Zároveň žiadali, aby v ostatných častiach mesta nebolo parkovanie spoplatnené.
Mestskí poslanci však svoje rozhodnutie nezmenili. Proti vystúpeniu primátorky Prievidze na minulotýždňovom zastupiteľstve nemali žiadne výhrady.
„Všetky ich skúsenosti budeme analyzovať a s ľuďmi z Prievidze sa ešte poradíme. Je predpoklad, že to môže ovplyvniť naše ďalšie kroky,“ vyjadril sa Viliam Zahorčák (Smer-SD), michalovský primátor.

Možno sa nedohodnú
Ako ďalej prezradil, mesto je vo fáze, že má vytvorený spoločný podnik s firmou EEI, ale to, či aj dôjde k jeho naštartovaniu, bude závisieť aj od ďalších rokovaní, ktoré v tomto období prebiehajú.
„Máme isté predstavy o tom, ako by to malo vyzerať, čo sa týka priestorov, cien, úľav a iných vecí. A to momentálne nie je v súlade s naším partnerom. Pokiaľ sa nedokážeme zblížiť tak, aby dominantný bol náš záujem a nie ich, tak nevylučujem, že sa to nevyvinie do ďalšej spolupráce,“ tvrdil Zahorčák.
Mesto plánovalo spustiť parkovací systém v máji tohto roku. Je však možné, že v tomto termíne sa tak nestane.
„Pokiaľ to pôjde takým tempom ako teraz, nepredpokladám, že to tak bude. Moja predstava je, aby sme systém spustili v polovici roka.“
Čo sa stane, ak mesto nenájde spoločnú reč s predstaviteľmi EEI? Zoberie parkovanie na vlastné plecia?
„Keby sme sa nedohodli, zatiaľ nie sme pripravení starať sa o parkovací systém vo vlastnej réžii. Takto sme ešte neuvažovali,“ uzavrel Zahorčák.

Aký máte názor na parkovanie v meste?
Čo hovoríte na to, že mesto vstúpilo do spoločného podniku so súkromnou firmou?
Jana (41): „Keď už mesto plánuje spoplatniť parkoviská v centre, tak nech to aspoň robí vo vlastnej réžii. Nebude mi vadiť to, že sa bude za parkovanie platiť, len sa mi nepáči, že to bude fungovať so súkromnou firmou, ktorej peniaze z parkovného poputujú. Čo z toho bude mať mesto?“
Marián (29): „Aj keď nie som priamo z Michaloviec, často tamojšie parkoviská využívam a kvitujem, že sa spoplatnia, lebo niekedy je problém nájsť voľné miesto. Neviem, prečo sa mesto rozhodlo vstúpiť do spoločnosti so súkromníkom, dúfam, že to časom nebude ľutovať.“
Vladislav (48): „O firme EEI som zatiaľ nepočul dobré slovo, stačí mi vidieť, ako proti nemu bojujú v Košiciach. Mesto malo parkovací systém spustiť samo a v takom prípade by z parkovania aj niečo získalo.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín